
Kommunerne spiller en afgørende rolle i mange virksomheders hverdag. Derfor er det vigtigt, at kommunerne giver erhvervslivet de bedste arbejdsbetingelser, så virksomhederne kan bruge deres tid og ressourcer på det, de er sat i verden for: At drive en god forretning og skabe vækst. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at kommunerne ser virksomhederne som en positiv ressource.
I Odense Kommune har man med etableringen af ErhvervsKontakten netop tænkt kommunen og erhvervslivet som et partnerskab – og med stor succes. Succesen bunder blandt andet i et tæt samarbejde mellem Odense Kommune og de lokale erhvervsorganisationer, der har givet et klart billede af, hvad virksomhederne efterspørger, og hvordan kommunen kan imødekomme det.
ErhvervsKontakten har på den baggrund siden 2009 været frontløber for konceptet med én indgang til kommunens mange forvaltninger, og fungerer som samlet indgang, bindeled og samarbejdspartner til alle erhvervsrelaterede områder i kommunen og fire statslige myndigheder. Resultatet er ifølge Odense Kommunes brugerundersøgelse, at 92 procent af virksomhederne i Odense enten er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp og service, de har fået.
De gode erfaringer fra Odense vil vi gerne dele med resten af landets kommuner. Derfor har vi udarbejdet en 'opskrift', der punkt for punkt gennemgår, hvordan én erhvervsindgang i kommunen kan bygges op rent administrativt, og hvilke målsætninger kommunen kan opstille for at imødekomme erhvervslivet. Her kan andre kommuner nyde godt af flere års erfaringer fra Odense og undgå selv at lave de samme begynderfejl.
Sejt træk
Vi håber, at skabelonen kan være med til at udbrede kendskabet til idéen med én erhvervsindgang i kommunen, og fungere som et konkret værktøj, der kan hjælpe de kommuner på vej, der gerne vil give de lokale virksomheder en kvik og serviceorienteret myndighedsbehandling.
Men det er ikke nok at oprette ét telefonnummer, og så har vi etableret én indgang, for det risikerer bare at blive et nyt omstillingskontor. Nej, det vigtige er, at det af virksomhederne også opleves som én indgang. Her handler det om at integrere konceptet med den éne indgang i kommunens DNA. Det kræver en ændring i kulturen hos alle – lige fra ledelsen til sagsbehandlerne og servicemedarbejderne i omstillingen. En ændring fra en myndighedskultur til en servicekultur, hvor kommunen hele tiden spørger virksomhederne: Hvad kan vi gøre for dig?
Det er et langt sejt træk, men det er lykkedes i Odense. Derfor håber vi, at skabelonen kan inspirere flere kommuner til at tage det første skridt mod at gøre virksomhedernes hverdag lidt lettere. Ligesom Odense vil flere kommuner i processen sikkert opdage, at de kan blive bedre til at inddrage virksomhederne, når de tilrettelægger deres virksomhedsvendte funktioner, så den imødekommer virksomhedernes behov. Det giver tilfredse virksomheder, der kan bruge tiden og ressourcerne på at arbejde, vokse og skaffe arbejdspladser til gavn for både kommunekassen og resten af borgerne.
Første skridt er at hente skabelonen 'Én indgang for Erhvervslivet' på www.kommunalperformance.dk. Det koster kun et klik.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.