Kampagnen informerer samtidig om, at det fra 1. december bliver obligatorisk at betjene sig selv på nettet på en række områder som f.eks. flytning og bestilling af nyt sundhedskort og opskrivning af børn til en institutionsplads.
- Alle kommuner står over for de samme krav og de samme udfordringer. Det drejer sig om, at vi som kommune selv skal flytte os, og så skal vi have vores borgere med over i den digitale verden. Det giver derfor rigtig god mening, at arbejde sammen om en fælles markedsføring i de tværregionale medier, siger kommunikationschef i Sønderborg Kommune Kristian Pallesen.
Markedsføringsfællesskabet består (i første omgang) af en række bannerreklamer på Jyskevestkystens hjemmeside www.jv.dk. I løbet af 10 uger vil der blive sat fokus den elektroniske nøgle NemID, som er forudsætningen for at kunne betjene sig selv på nettet. Der vil blive slået et slag for fordelene ved digital postkasse på borger.dk, hvor man kan sende og modtage post til og fra det offentlige via en sikker forbindelse. Og så vil der blive orienteret om, hvilke selvbetjeningsløsninger man som borger ikke kommer uden om pr. 1. december.
- Selvbetjening på nettet er den vej vi skal, og som kommune er vi pålagt en række krav, som vi løbende skal leve op til. Vi arbejder rigtig hårdt på, at mange borgere samtidig vil få en opleve af, at det er hurtigt og effektivt at kunne ordne det hele hjemmefra, på det tidspunkt der passer dem bedst, siger Kristian Pallsen.
Om få år er det slut med at få breve fra kommunen. Fra 2015 får alle borgere en digital postkasse, som det offentlige vil bruge, når de skal sende et brev. Kommunerne opfordrer derfor borgerne til allerede nu at komme i gang med at bruge den digitale postkasse, og sige ja tak til at modtage post fra det offentlige digitalt.
De otte kommuner er Kolding, Billund, Vejen, Esbjerg, Tønder, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.