
FREDENSBORG: Landet over bliver pædagoger i vuggestuer og børnehaver i stigende grad udstyret med iPads, smartphones og digitale kameraer. Men der er ikke altid tænkt nærmere over, hvordan pædagogerne konkret skal bruge teknologierne til at støtte børnenes sociale, sproglige og faglige udvikling.
I Fredensborg går man derfor nu – som den første kommune i landet – skridtet videre, og vil bruge de digitale medier som et konkret værktøj, der skal understøtte det pædagogiske arbejde i alle kommunens institutioner.
Derfor er Fredensborg gået sammen med Professionshøjskolen UCC i et partnerskab for at sikre den pædagogiske kvalitet i omgangen med iPads og andre digitale medier i daginstitutioner. Partnerskabet tilbyder over de kommende to år kommunens pædagoger kompetenceudvikling og konkret undervisning i brug af digitale medier som redskab i det pædagogiske arbejde – på linje med andre redskaber.
Det skal give mening
Det betyder, at når Bastian fremover leger med iPad i børnehaven, ligger der et bevidst pædagogisk sigte bag legen, der følger den pædagogiske udviklingsplan. For de små børn i vuggestuen handler det særligt om udviklingen af godt sprog og finmotorik, hvor det i børnehaven handler mere om at udvikle samarbejdsevner, sprog og talforståelse. For de lidt større børn skal der skabes opmærksomhed på etiske grænser og på at bruge medierne til at skabe nye udtryk fx billeder, collager med mere.
Direktør for Børn, Kultur og Sundhed Lina Thieden har helt specifikke forventninger til partnerskabet med UCC:
- Det handler for os ikke om, hvor mange iPads, vi kan få ud i skoler og institutioner, men hvordan vi formår at bruge medierne intelligent, så de helt målbevidst understøtter børnenes udvikling og læring. Vi ved at børnene ofte allerede i en tidlig alder har overhalet både mor og far og pædagoger i at bruge computere, smartphones og andre digitale medier. Med partnerskabet har vi nu muligheden for at ruste personalet til at bruge iPads med omtanke. Personalet skal kunne integrere brugen af digitale medier i hverdagen.
Også projektleder og underviser ved UCC Steen Søndergaard ser store muligheder i partnerskabet:
- Projektet er unikt, for som de første i landet har Fredensborg udarbejdet en klar strategi for intelligent digitalisering i børnehøjde, der sikrer, at brugen af iPads, kameraer og andet sker, så børnenes udvikling styrkes. Samtidig vil projektet øge børnenes forståelse for, hvordan digitale medier bruges med omtanke og respekt for andre. Jeg håber, at andre kommuner vil lade sig inspirere af Fredensborg og tage næste skridt i børnedigitaliseringen.
Samarbejdet mellem UCC og Fredensborg Kommune løber over de kommende to år og omfatter også en række efteruddannelsesmuligheder.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.