Der kommer mange ordrer i udbud, når den 160 mia. kr. dyre infrastrukturaftale, der blev aftalt i 2021, skal udmøntes i nye danske skinner, broer og veje frem mod 2035. Som følge forhold i samfundet bl.a. krigen i Ukraine er priserne på materialer, siden aftalen blev indgået, sendt i vejret.
Det har rejst spørgsmål om budgetterne for de mange projekter i aftalen holder, ligesom der har været ytret holdning om, at nogle af milliarderne fra aftalen bør bruges på grøn energiproduktion og fjernvarme og bl.a. har finansminister Nicolai Wammen luftet mulighed. Men infrastrukturaftalen kommer ikke til at blive genåbnet tilkendegiver transportminister Thomas Danielsen (V) overfor MobilityWatch.
"Regeringen har ingen planer om at genåbne infrastrukturaftalen," lyder det i en mail til mediet.
Med 'Infrastrukturplan 2035' blev der bl.a. afsat midler af til en ny Limfjordsforbindelsetocifrede milliardbeløb til infrastruktur til Refshaleøen og Lynetteholm i København, en række motorvejsprojekter og udbygning af jernbanen og den kollektive transport.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.