DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Robot på vej i specialundervisningen

KORT NYT30. DEC 2015 9.05

AARHUS / MIDTJYLLAND:  To ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har kombineret IT og pædagogik i deres bachelorprojekt og er klar til at teste, hvad robotter kan bidrage med i specialundervisning af børn med fysiske  og kognitive vanskeligheder, oplyser Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet. De to studerende vil undersøge robottens indflydelse på genoptræning, motivation og læring - både hos børn med psykiske og fysiske handicap.

De har blandt andet programmeret robotten til at stille nysgerrige spørgsmål og lave Tai Chi og yoga, så børnene kan efterligne dens bevægelser og træne muskler, balance og motorik. De studerende indsamler i disse uger det første empiriske datagrundlag, der kan være med til at definere mulige effekter af robottræning af børn med særlige behov. Det foregår på specialinstitutionen Stensagerskolen i Aarhus Kommune og på Hammel Neurocenter.

Robotten kan betjenes af lærerne fra både smartphone, tablet og computer, og de kan på den måde hver især definere, hvad NAO skal sige og gøre og tilpasse ham til undervisningen. Det eneste, NAO selv kræver, er Wi-Fi samt lidt strøm på batterierne i ny og næ.

Læs hele historien - bl.a. om etiske overvejelser - på Ingeniørhøjskolen