dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Robotter hjalp til: Københavnsk byggesagsbunke kom i bund

Sagsbehandlingstiden for at få en byggesag behandlet overholder i gennemsnit de nationale servicemål.

KØBENHAVN: Sagsbunken på byggesagsområdet i København er banket i bund, og nye tal viser, at sagsbehandlingstiden for at få en byggesag behandlet i gennemsnit overholder de nationale servicemål, oplyser forvaltningen.

Der er blandt andet indført robotter, der kan spare tid i sagsbehandlingen, bl.a. Ændrea, der kan sammenligne oplysninger, når der indsendes nyt sagsmateriale. Færdignan, der kan sende de færdige afgørelser ud og Skip, der sender mangelbreve ud.

Forvaltningen har gjort brug af en prognosemodel, som pegede på, at forvaltningen med en lang række initiativer – fra robotter i byggesagsbehandlingen til specialiserede teams i altansager og øget forhåndsdialog – ville have afviklet byggesagsbunken før sommeren 2023. Det er lykkedes.

Aktuelt er hele 98 procent af de afgjorte byggesager, forvaltningen har fået ind efter den 1. juli i år, blevet behandlet indenfor servicemålenes tidsramme. Det viser nye tal.

Det var overgangen til det nationale bygningsreglement BR18, der fik sagsbunkerne til at vokse og sagsbehandlingstiden til at stige. Det skyldes, at mange byggeansøgere og kommuner havde svært ved at navigere i de nye, nationale regler.

Forvaltningen fasttracker nu nogle sagstyper, straksafklarer andre, og har en aftale med en ekstern partner, der tager sig af en del af det sagsforberedende arbejde. Der er også blevet oprettet et kontaktcenter, hvor byggeansøgere kan ringe ind og få en status på deres byggesag.

ka

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.