
RANDERS: Handicappede børn og demente eller gangbesværede ældre bliver ofte kørt frem og tilbage mellem skole, børnehave eller ældrecenter på kommunens regning. I Randers Kommune stod de enkelte forvaltninger tidligere for både at visitere borgerne til kørslen og for at købe ydelsen hos private vognmænd. Derfor endte det tit med en taxa.
Selvom den enkelte forvaltning måske ikke havde store omkostninger på kørslen, viste det sig alligevel, at Randers Kommune samlet set brugte op mod 40 mio. kr. om året på kørsel.
Med et mål om at spare penge uden at forringe servicen og med en byrådsbeslutning i ryggen sendte Randers Kommune derfor opgaven i EU-udbud i starten af 2012.
Kommunen stillede blandt andet krav i udbuddet om, at de ældre højst må befinde sig i bilen i 40 minutter, og børnene i 60 minutter.
- Når bare disse opstillede krav er overholdt, så må vognmændene selvom, hvordan de vil planlægge turen, fortæller leder af kørselskontoret, Jane Fink.
Afstandsbestemte zoner
Samtidig har kommunen indført en afregningsform, som gør det nemt for både kommunen, institutionerne og leverandørerne at administrere samarbejdet. Kommunen afregner per tur per passager. Derudover kan der komme forskellige tillæg på stykprisen som for eksempel, hvis passageren skal fragtes over en længere strækning.
For at komme dette i møde har kommunen inddelt området i afstandsbestemte zoner. Skal en borger transporteres over en lang afstand, afregnes til en dyrere turpris, end hvis det er en kort tur. Denne afregningsmetode tilgodeser både behovet for korte og lange ture og er samtidig med til at motivere vognmændene til at planlægge kørslen optimalt.
Den nye afregningsmetode gør samtidig op med den tidligere, hvor kommunen betalte vognmanden efter tid eller kilometer på turen. Den lagde op til, at chaufføren kørte langt eller var lang tid om turen.
Jane Fink mener også, at den ny stykprismetode med zoner er lettere at styre, fordi det er nemt at regne ud præcist, hvad det koster at køre et specialbarn til en skole frem for en anden.
Børneattester og straffeattester
Ved at udbyde på denne måde har kommunen også opnået en række andre fordele.
- Den bedre planlægning af ruterne, og det, at flere af vognmændene bruger minibusser i stedet for personbiler, har bragt antallet af kørte kilometer væsentligt ned. Det er jo godt for miljøet, fortæller Jane Fink.
Derudover har udbuddet også givet kommunen mulighed for at stille krav til vognmændene om, at de kun bruger chauffører, der kan præstere rene børneattester og straffeattester. Samtidig har kommunen udbudt opgaven på en sådan en måde, at hver enkelt institution har den samme faste leverandør. Det gør det nemmere at administrere, fordi institutionen kun skal koordinere med en samarbejdspartner, hvis der for eksempel er temadage.
Livsvigtig service
Chaufførerne skal også udvise et højt serviceniveau ved at være tålmodige, hjælpsomme og venlige. En opgave, som Terndrup Taxa og Turistbusser A/S bekræfter, at der er al muligt grund til at tage meget alvorligt.
- Mange af de skolebørn, vi kører med, er multihandicappede og kan få livstruende epilepsi under kørslen. Og mange af de ældre er demente. Derfor kan deres verden gå helt i stykker, hvis vores kørsel ikke fungerer optimalt, fortæller Maybritt Toft Pedersen.
Derudover har kommunen også fået harmoniseret de mange forskellige niveauer, der var i de forskellige forvaltninger, så niveauet er fælles for alle.
Kørselskontor er en nødvendighed
Forud for udbuddet har Randers Kommune oprettet et kørselskontor, som skal håndtere samarbejdet med leverandører og de forskellige institutioner. Ifølge Jane Fink så er et kørselskontor en forudsætning for at få andel i de store besparelser.
- Det er vigtigt at have et sted, hvor man forankrer aktiviteten. Det nytter ikke noget at lave en decentral styring, så der bliver mange medarbejdere, der kun har opgaven som en sidebeskæftigelse. Det kræver at man kun har fokus på det her.
Opgaven er udbudt i tyve delaftaler, hvoraf nogle er store, og nogle er små. Specialbørnehaven er en delaftale, mens kommunens store specialskoler er delt op i to til tre delaftaler. Indtil videre ser det ud til, at udbuddet til fulde har levet op til målet om at spare uden at forringe servicen. Forventningen var at spare 1,5 mio. kr. om året, men Randers Kommunes beregninger indikerer ifølge Jane Fink, at besparelsen kan komme helt op på mellem syv og otte mio. kr. om året.
- Om det tal holder stik, vil vise sig i 2013, siger Jane Fink.
Artiklen kommer fra Udbudsportalen
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.