dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Snydt og glemt af Femern Bælt A/S
Skibsreder Jørgen Holm Christensen kan stadig ikke forstå, at hans samarbejdspartner ikke har overholdt en mundtlig aftale.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DK Medier

Snydt og glemt af Femern Bælt A/S

Skibsreder Jørgen Holm Christensen har ventet over ti år på, at hans gamle kunde skulle vende tilbage med et lovet stykke arbejde. Men selvom den mundlige aftale igen og igen er blevet bekræftet, er aftalen alligevel ikke blevet holdt.

Loyaliteten er ikke glemt, faktisk er den slet ikke glemt. Skibsrederen Jørgen Holm Christensen har svært ved at forstå de mennesker, som han har arbejdet sammen med i mange år ikke overholder den mundlige aftale.

Et møde tilbage i 2012 i Rødbyhavn danner rammen for en aftale, der i mellemtiden er blevet glemt.

Med til mødet var skibsreder Jørgen Holm Christensen, hans medarbejder førstemand Claus Sjømann og rederens revisor Herluf Kielsgaard-Spicker. Mens Femern Bælt A/S var repræsenteret af finansdirektør Allan H. Kristensen, financial manager Gregers Jensen og direktør for marine arbejder Claus Iversen.

Formålet med mødet var ophævelse af en ti-årig kontrakt mellem skibsrederen og Femern Bælt A/S om vagtskibspatruljering. Arbejdet med Femernbæltforbindelsen var udsat på ubestemt tid, og derfor ville Femern Bælt A/S frigøres af deres kontraktlige forpligtigelser.

- Min revisor regnede ud, at vi skulle have 35 mio. kr. i erstatning, hvis kontrakten skulle ophæves. Kontakten var på 60 mio. kr. Men det ville Femern Bælt slet ikke være med til. Aftalen endte med, at jeg fik seks mio. kr. Samtidig blev det lovet mundligt, at jeg ville få arbejdet, når arbejdet blev genoptaget, fortæller Jørgen Holm Christensen i dag.

Tidligere medarbejder og revisor bekræfter 

At den mundlige aftale var en del kompensationsaftalen bekræfter revisor Herluf Kielsgaard-Spicker i en skriftlig udtalelse, der foreligger DOI.dk. Her skriver Kielsgaard-Spicker:

”Femern A/S og Jørgen Holm Christensen lavede en mundtlig “gentlemen aftale” om, at Jørgen Holm Christensen nok skulle blive kompenseret fuldt ud i form af tildeling af arbejde når/hvis projektet blev sat i gang. Af politiske årsager kunne man ikke give det på skrift”.

Og videre skriver revisoren:

”Det var Jørgen Holm Christensen tilfreds med, idet han på mødet gav udtryk for, at han havde tillid til de involverede personer fra Femern A/S og ønskede også at hjælpe dem ud af kontrakten, og gav udtryk for at han havde tillid til at samarbejdet fortsatte, når projektet blev sat i gang”.

Det er også en udlægning som Claus Sjömann, der deltog i mødet er enig i. Han har arbejdet for Jørgen Holm Christensen i 25 år, og det er blevet til arbejde for Sund & Bælt, både da Storebæltsforbindelsen og Øresundbroen blev bygget.

Den nu forhenværende medarbejder, der i mellemtiden arbejder et andet sted og er tæt på pensionsalderen, husker tydeligt, hvad der skete under mødet.

- Jørgen blev lovet arbejde både senere med vagtbåde og tilsynsbåde, hvis han ikke gjorde sin kontrakt gældende. Jørgen kunne jo bare have lagt vagtskibet JHC Miljø til kaj og så fået betalingen de ti år, som kontrakten løb, fortæller Claus Sjømann.

Men selvom årene gik efter 2012, så holdt skibsrederen og Claus Sjømann tæt kontakt til Femern Bælt A/S.

- Vi har haft mange møder med Claus Iversen, der hver gang lovede, at Jørgen fik arbejdet. Der blev ligefrem talt om bådtyper, og om det skulle være nye eller gamle både. Claus Iversen sagde til Jørgen: ”Du skal nok få det arbejde, som vi har lovet”, fortæller Claus Sjømann.

Han er heller ikke det fjerneste i tvivl om, Femern Bælt A/S udmærket er klar over, at der er en aftale med Jørgen Holm Christensen.

- Claus Iversen lavede mødenotater og referater ved hver eneste møde, siger Claus Sjømann.

Men men indtil nu er arbejdet aldrig kommet.

Store konsekvenser

For Jørgen Holm Christensen har det haft store konsekvenser for skibsrederen.

- Det trælse er, jeg endte med at gå konkurs på grund af det her, fortæller Jørgen Holm Christensen.

Men han er alligevel klar til at arbejde for Femern Bælt A/S, og han har allerede et fartøj liggende klar.

- Jeg har en båd liggende klar i Fredericia, siger Jørgen Holm Christensen, og man mærker tydeligt håbet om at arbejde for Femern Bælt A/S igen selv efter alle skuffelserne.

I mellemtiden har han dog foruden de mange kaffemøder med Claus Iversen også skrevet til Femern Bælt A/S’ bestyrelsesformand Mikkel Hemmingsen i håbet om at opnå en dialog tilbage i 2020, der kunne munde ud i at den gamle aftale blev overholdt.

Det kom der ikke noget ud af, og sådan var det også, da Jørgen Holm Christensens advokat skrev til Femern Bælt A/S.

Måske arbejde alligevel?

DOI.dk skrev om Jørgen Holm Christensens arbejde indenfor offshore vind i efteråret 2022, hvor skibsrederen også fortalte om forløbet med det aftalte arbejde. Femern Bælt A/S fik muligheden for genmæle via mail, og selvom pressechefen kontaktede DOI.dk for en uddybende forklaring, så kom der aldrig et genmæle.

Jørgen Holm Christensen sendte efterfølgende artiklen både til Claus Iversen og Kim Smedegaard, der er viceteknisk direktør og en del af direktionen i Femern Bælt A/S.

Mens Claus Iversen sendte en thumbs up som svar til Jørgen Holm Christensen, så ringede Kim Smedegaard.

- Kim Smedegaard ringede og sagde, at der måske kunne være noget arbejde alligevel. Jeg skulle ringe til ham, der står for bådene hos Femern Bælt nu, fortæller Jørgen Holm Christensen, der et øjeblik troede på, at aftalen blev overholdt alligevel.

Men opringningen til den bådansvarlige blev endnu en skuffelse, selvom Kim Smedegaard havde antydet noget andet.

- Jeg blev pure afvist igen, siger Jørgen Holm Christensen.

Claus Iversen, der i mellemtiden ikke arbejder direkte for Femern Bælt A/S, husker sagen, som han ikke har nogen kommentar til i dag.

- Jeg føler, jeg er blevet mig snydt og glemt af Femern Bælt efter at have arbejdet for Sund & Bælt helt fra begyndelsen af 1990’erne både med Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen. Jeg er sikker på, at de tre fra Femern Bælt ikke ville lyve omkring det, hvis de sad i retten, siger Jørgen Holm Christensen.

Vice teknisk direktør Kim Smedegaard hos Femerns Bælt A/S husker tydeligt Jørgen Holm Christensen.

- Jeg kender Jørgen rigtigt godt fra et langt og godt samarbejde på Storebælt, og det kan Jørgen også bekræfte. Men jeg kender ikke den konkrete sag. Men det er korrekt, jeg har anbefalet Jørgen at tage kontakt til dem, der står for bådene nu. Mere kan jeg desværre ikke bidrage med, siger Kim Smedegaard.

DOI.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Allan Christensen og Gregers Jensen.

DonHolm 

Skibsreder Jørgen Holm Christensen fra Strib har allerede vagtbåden Don Holm liggende klar i Snoghøj Havn ved Fredericia til at arbejde for Femern Bælt A/S. (Privat foto/Jørgen Holm Christensen).

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.