KØBENHAVN: I 2018 åbnede hovedstadskommunen en hotline, som alle kan skrive eller ringe til, hvis de oplever urimelige arbejdsvilkår eller har mistanke om social dumping på opgaver, der udføres for kommunen.
Hotlinen har nu vist sig at være et effektivt våben i kampen mod snyd. I 2019 tikkede der 27 tips ind med mistanke om fusk med løn og arbejdsvilkår. Det har ført til, at kommunen har hentet efterbetaling af 650.000 til ansatte på kommunale opgaver, skriver de i en pressemeddelelse.
- Vi vil ikke finde os i lønfusk og dårlige arbejdsvilkår hos virksomheder, der arbejder for Københavns Kommune. Langt størstedelen af virksomhederne har rent mel i posen, men resultaterne viser desværre, at der stadig er brodne kar. Samtidig sætter det en tyk streg under, at vores indsats mod social dumping er både effektiv og nødvendig, siger overborgmester Frank Jensen (S).
Dumpingbekæmpelse døgnet rundt
Hotlinen er åben alle årets 365 dage, og kommunens indsatsteam mod social dumping rykker ud med kort varsel, når de får et tip. Sidste år rykkede indsatsteam ud til 95 såkaldte dokumentkontroller, hvor de tjekker, at der er styr på papirer, forhold og løn for en ansat hos kommunens leverandører.
I 72 af tilfældene blev der fundet underbetaling af medarbejderne for samlet set 650.625 kr., som indsatsteamet nu har sikret, bliver efterbetalt. Det svarer til, at der blev fundet snyd i 76 pct. af sagerne, hvor kommunen fik et tip med en konkret mistanke.
Erfaringerne fra initiativet viser, at social dumping oftest sker hos underleverandører, som befinder sig længere nede i leverandørkæden. Derfor kan det være svært at opdage.
rbr
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.