
Der er hovedbestyrelsesmøde hos Socialdemokraterne i dag, og DSU-formand Camilla Schwalbe, der også er byrådsmedlem i Tårnby, har øverst på sin private dagsorden: Kædeansvar. Og sagen er brandvarm.
Hendes partifælle, finansminister Bjarne Corydon, har afvist at tage temaet med i finanslovsforhandlingerne og henvist det til at være et kommunalt anliggende - med udtalelser som 'Kædeansvar synes vi ikke umiddelbart er foreneligt - hverken med EU-retten eller andre hensyn til vores økonomi og konkurrenceevne'. Socialdemokraterne skrev ellers i 'Fair Løsning' i 2010, at 'Der indføres så vidt muligt 'kædeansvar', så muligheden for at omgå danske overenskomster ved brug af uorganiserede underleverandører begrænses.'
Hvad angår EU-retten er Corydon senest blevet belært af EP-medlem Christel Schaldemose (S), der på Twitter skrev 'I de nye EU udbudsregler tillades kædeansvar, hvis ellers det nationale parlament vil det.' Og hvad angår det med hensynet til økonomi og konkurrenceevne minder hans argumentation mest om den ultra-liberale modstand mod at lade hovedentrepenøren have ansvaret for at tjekke, om også underleverandører i offentlige byggerier lever op til socialt ansvar og gældende regler.
MF Merete Riisager (LA) tweeter således direkte, at 'kædeansvar og sociale klausuler er effektivt, hvis man vil bekæmpe arbejdspladser og entrepenørånd i samfundet'.
Håndgribelig udfordring
Ude i kommunerne er udfordringen ganske håndgribelig. Aalborg Kommune skrev f.eks. kontrakt med virksomheden Lars Laj A/S til at bygge en multisportsbane uden at undersøge firmaet og dens underentreprenører først. Dette til trods for en udbudspolitik, der forpligter kommunen til at sikre, at entreprenører og underentreprenører hyrer ansatte på danske vilkår. Firmaet har siden november 2011 været ramt af blokade fra 3F netop på grund af, at underleverandører ikke lever op til danske vilkår.
Mariann Nørgaard (V), rådmand for Teknik og Miljø, mener ikke, kommunen kan gøre andet end at bygge klausuler ind i kontrakterne og så stole på leverandørerne, mens rådmand og borgmesterkandidat Thomas Kastrup-Larsen (S) kalder det ærgerligt, at forvaltningen ikke har undersøgt virksomheden først, og ønsker en kontrolenhed, der skal ud på byggepladserne, og vil derudover have indført det omdiskuterede kædeansvar, så også underleverandører omfattes i klausulerne.
Husk håndhævelsen
I Horsens er kædeansvar nævnt som element i budgetaftalen for 2014 og dermed på vej. Og i Aarhus er kædeansvar på dagsordenen torsdag aften.
Og én ting er, om ansvaret skrives ind i kontrakterne, en række andre er de næste skridt. Som Mathias Tesfaye (S) tweeter: 'Husk beslutningen er 10 pct.. Håndhævelsen er 90 pct.' Og netop håndhævelsen bliver næste store kapitel: Københavns Kommune har taget hul på kapitlet ved at beslutte, at et privat firma skal stå for 500 uanmeldte kontrolbesøg årligt.
Så mens de kommunale cykelmekanikere er ved at blive enige om, hvordan kædeansvaret skal lempes på de aktuelle indkøbs- og kontrakt-tandhjul, bliver det spændende at følge, hvilke signaler S-ledelsen vil give de kommunale fodfolk i anstrengelserne mod social dumping.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.