SORØ: Sorø Kommunes hjemmeside gik efter en omlægning i december 2013 fra knap 3.000 sider med information til kun omkring 270 sider. I kommunen forventede man ballade blandt borgerne, da informationsmængden på hjemmesiden var dalet med 91 pct. Men i en undersøgelse fire måneder efter omlægningen svarede 81 pct. af de adspurgte sorøborgere, at de fandt det, de ledte efter, på hjemmesiden. Kommunen har siden skruet antallet af sider lidt op til 420, men logikken består: færre informationer og hurtigere svar, der er tilpasset borgernes behov, skriver Politiken.
For hurtigt at kunne give mere kvalificerede svar taler de forskellige kommunikationskanaler også sammen på tværs. Hvis en bruger på soroe.dk for eksempel klikker sig ind på siden om sundhedskort, ligger der i bunden et telefonnummer til Borgerservice. Det er et nummer, som er unikt genereret til lige præcis den bruger, så kommunen kan se, hvad borgeren lige har læst om før opkaldet til kommunen.
- Hvis vi pludselig kan se, at mange ringer ind til kommunen efter at have besøgt den specifikke side, er der noget galt, og så kan vi rette kommunikationen til. På den måde kan vi hele tiden holde styr på kanalerne, siger Merete Ravn.
Læs hele historien om, hvordan Sorø går forrest med ansvarlig brug af data, på Politiken.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.