DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Stor mangel på digitale kompetencer i det offentlige

Fem sjettedele af de offentlige virksomheder vurderer, at medarbejdernes digitale kompetencer ikke er gode nok. Men kun en sjettedel vil efteruddanne medarbejderne
26. OKT 2017 8.27

Kun en sjettedel af de danske virksomheder har en konkret plan for at kompetenceudvikle deres medarbejdere, selv om fem sjettedele af it-cheferne og toplederne i det offentlige vurderer, at deres medarbejderne ikke har de kundskaber inden for it og digitalisering, som de har behov for.

Det viser den årlige undersøgelse på det offentlige område, IT i praksis 2017-18, som Rambøll Management Consulting står bag i samarbejde med Dansk It, skriver Magisterbladet.

Formanden for Damsk Its udvalg for digitale kompetencer, Klaus Kvorning Hansen, finder situationen forstemmende.

- Ledelserne bør have meget fokus på det her. De får ikke det fulde udbytte af deres dygtige medarbejdere, hvis de ikke sørger for, at der er tilstrækkelig vedligeholdelse og opbygning af kompetencer, siger Klaus Kvorning Hansen til Magisterbladet.

Dansk It mener også, at medarbejderne har et ansvar.

- I dag er det ikke nok at være en god bruger af digitale teknologier. Man skal også vide, hvordan man forholder sig til information på digitale platforme, hvordan ens profil fremtræder på nettet, hvordan man skaber en digital person og så videre, siger Klaus Kvorning Hansen, som er mag.art. i filosofi og chef for koncern-it på Københavns Universitet.

Moderniseringsstyrelsens oplevelse er, at mange af de offentlige virksomheder allerede har fokus på at udvikle deres medarbejderes kompetencer til fremtidens mere digitaliserede arbejdsmarked:

- Tallene kan ses som et udtryk for, at den hurtige digitale udvikling gør det svært for de offentlige virksomheder at få et konkret greb om, hvilke kompetencer deres medarbejdere skal have for at kunne løse deres kerneopgave fremadrettet. For at imødegå det kan offentlige virksomheder løbende evaluere kompetencebehovet, og hvilke kompetencer medarbejderne har, og på denne baggrund lægge en strategi for kompetenceudviklingen, siger kontorchef Maja Maar Outzen fra Arbejdsmiljø, Samarbejde & Kompetenceudvikling, til Magisterbladet.

mk