Der er stor forskel på, hvor mange opgaver kommunerne sender i udbud. I 2016 varierede kommunernes konkurrenceudsættelsesgrad fra 17,6 pct. til 50,4 pct., og forskellene skyldes hovedsagelig politisk valg.
En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om 'Konkurrenceudsættelse i kommunerne' viser, at hverken geografi, kommunestørrelse eller andre udefra kommende forhold har den store betydning for, hvor meget kommunerne sender i udbud. Analysen peger derimod på, at den store forskel på graden af konkurrenceudsættelse primært skyldes de valg, der træffes lokalt i den enkelte kommune.
- Vi kan se, at nogle kommuner er langt bedre end andre til at få skabt konkurrence om offentlige opgaver. De kommuner viser tydeligt, at der findes adskillige veje til succes, når det gælder konkurrenceudsættelse. Og det er i høj grad kommunernes egen tilgang til opgaven og ikke fx deres størrelse eller geografi, der er afgørende for, om de formår at få private virksomheder til at konkurrere om at levere bedre eller billigere løsninger for skattekronerne, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i en kommentar.
Han mener at 'visse kommuner med fordel kan lade sig inspirere af andre kommuners succes og metoder':
- Potentialet ved konkurrenceudsættelse af kommunale opgaver er langt fra udnyttet endnu. Konkurrence er med til at effektivisere driften af kommunerne til fordel for både de lokale virksomheder og borgerne, siger Brian Mikkelsen
mk
Fakta
- I 2016 konkurrenceudsatte kommunerne samlet set knap 27 pct. af de opgaver, som det i henhold til IKU (Indikator for konkurrenceudsættelse) var muligt at skabe konkurrence om.
- Siden 20111 er der sket en stigning på ca. to procentpoint i andelen af kommunernes opgaver, der konkurrenceudsættes.
Se interaktivt kort over kommunernes konkurrenceudsættelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.