Halvdelen af de danske forbrugere oplever ikke, at det er muligt at vælge en miljøvenlig leveringsform, når de handler online. Og 4 ud af 10 har ikke tillid til, at de leveringsmuligheder, der markedsføres som miljøvenlige, faktisk er det. Det viser en ny undersøgelse, som HUI Research har gennemført for Svanemærket.
Men nu lancerer Svanemærket miljøkrav til levering af varer, som købes på nettet. Målet er at guide forbrugere til at kunne træffe mere miljø- og klimavenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Det oplyser Miljømærkning Danmark i en meddelelse.
- Onlinehandlen er vokset markant i løbet af de seneste år. Det har medført øget transport af varer og øget klimabelastning. Samtidig ved vi, at stadig flere forbrugere ønsker at kunne træffe mere miljøvenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Med Svanemærkets nye krav håber vi, at det fremover bliver lettere, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærkets krav til e-handelstransport har både fokus på klimapåvirkning, energieffektivitet og ansættelsesvilkår.
- Det haster med at nå både nationale og globale klima- og miljømål. Her vil muligheden for at kunne vælge en svanemærket levering gøre det nemmere for forbrugerne at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. De nye krav sikrer bl.a. reduceret udledning af drivhusgasser via skrappe krav til energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer, siger Martin Fabiansen.
Nordiske transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Projektet med at udvikle krav til e-handelstransport er en del af Nordisk Ministerråds program for bæredygtig udvikling, som skal gøre det lettere at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.