VESTHIMMERLAND: Mit pas er udløbet, og jeg skal rejse i morgen. Hvad gør jeg? Hvordan melder jeg flytning? Kan jeg få varmetilskud?
I dag støder alt for mange borgere på problemer, når de søger svar på deres mange forskellige spørgsmål på de kommunale hjemmesider. Erfaringer fra KMD viser, at over halvdelen af de borgere, som henvender sig til borgerservice allerede har forsøgt sig på hjemmesiden først, og kun 7 pct. af henvendelserne gøres færdig på nettet.
Derfor har Vesthimmerland indført NEMSVAR på den kommunale hjemmeside, som er en ny digital service, der indeholder svar på de gængse spørgsmål, borgerne erfaringsmæssigt stiller i til Borgerservice.
Vesthimmerland har endvidere tilknyttet særligt lokalt indhold til den nye service og døbt den NEMSVAR. Den digitale løsning bygger på teknologi kendt fra de mest populære søgemaskiner og er derfor let at bruge.
- Kommunen vil gerne hjælpe de mange borgere, som sætter pris på og er vant til at bruge de digitale medier. Den nye NEMSVAR løsning giver borgerne hurtigere og mere præcise svar, og så er borgerne heller ikke afhængig af åbningstiderne i vores borgerservicekontor, fortæller Janne Dinesen, afdelingschef i Borgerservice.
Digitalt løft til borgerservice
Vesthimmerland Kommune har også med den nye løsning ambitioner om at få flere borgere over på de digitale selvbetjeningsløsninger, som der linkes til fra den nye digitale løsning. Den nye service giver både en bedre service samtidig med, at borgerservicemedarbejdere, for frigivet tid til andre gøremål.
- Vi ser den nye service som et løft i borgerbetjeningen, da borgerne får en bedre service på hjemmesiden, så vi er rigtig glade for nu at kunne præsentere dette nye digitale tilbud til borgerne, siger Janne Dinesen.
Borgerne foretrækker digital selvbetjening
Tal fra KMD Analyse viser, at danskerne sætter stor pris på at kommunikere digitalt med det offentlige. Hele 75 pct. af befolkningen har i analysen 'Det Digitale Borgerindeks' angivet, at digitale selvbetjeningsløsninger er en kanal, de gerne vil benytte. Det fysiske fremmøde vil kun 42 pct. benytte.
Men nogle borgere kan eller skal af forskellige grunde ikke benytte internettet. Og dem skal der selvfølgelig være plads til.
- Vi ser det som helt naturligt, at nogle gerne vil have lidt hjælp i starten, og den er vi selvfølgelig parate til at yde. Og selv om vi gerne vil have så mange borgere som muligt til at benytte de digitale kanaler, så er der naturligvis fortsat mulighed for, at man kan møde personligt op. Vi har ingen ambitioner om at afskære nogen fra at kunne få Borgerservice i tale, siger Janne Dinesen.
Sådan virker NEMSVAR
- NEMSVAR er en fælles kommunal vidensdatabase og er udviklet af KMD. Vidensbasen indeholder en lang række artikler, som giver svar på de mest gængse spørgsmål, borgere henvender sig til kommunerne om.
- NEMSVAR kan både bruges af borgerne såvel som de ansatte i kommunen. Søgeresultaterne målrettes, så borgeren eller medarbejderen får svar gældende for den relevante kommune uden at den samme viden skal vedligeholdes særskilt for hver enkelt kommune.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.