SYDDANMARK: Hvis uheldet er ude, og turen går mod skadestuen, så kan det være rart at vide, hvordan det ser ud med ventetiden, når du kommer frem. Så kan man vælge at køre derhen, hvor ventetiden er kortest - og det kan Region Syddanmarks akuthjælp-app hjælpe med.
Danske Regioners udvalg for Sundheds-IT besluttede i april at lave en landsdækkende akuthjælp-app med udgangspunkt i Region Syddanmarks populære app. App'en er blevet downloaded mere end 75.000 gange, og nu skal den bredes ud til resten af landet.
App'en, der blev lanceret i starten af 2012, viser blandt andet ventetiderne på alle regionens skadestuer. Og ifølge skadestuer og skadeklinikker i regionen er netop ventetiden en vigtig brik i borgernes beslutning om hvilket behandlingssted, de vælger at køre til. Også selvom det føjer lidt ekstra til kilometertælleren.
Nedbringelse af ventetiderne på regionens skadestuer og skadeklinikker var også et af formålene med akuthjælp-app'en. En sammenligning af ventetiderne fra 2011 til 2012 viser, at ventetiderne på regionens skadestuer og skadeklinikker er faldende. Den gennemsnitlige ventetid var for alle syddanske skadeklinikker og skadestuer i første halvår af 2011 60 minutter. I første halvår af 2012 var den faldet til 32 minutter. Det vil sige et fald på knap 47 pct.
Afdelingssygeplejerskerne for skadestuerne kunne i april oplyse, at de i den daglige kontakt med patienterne oplever, at app'en flytter patienter fra de travle skadestuer til andre behandlingssteder i regionen. Sideløbende med app'en har skadestuerne dog også selv arbejdet hårdt på at nedbringe ventetiderne. De har set på arbejdsgange og tilført flere ressourcer til området, hvilket, trods stigende aktivitet, også har betydet et fald i ventetider over de seneste tre år.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.