
FOA’s hovedbestyrelse varsler nu sympatikonflikt som del af 3F’s konflikt mod Nemlig.com og dets moderselskab. Det får konsekvenser på blandt andet sygehusene, der fra 15. august, hvor sympatikonflikten træder i kraft, ikke længere kan modtage varer, der er leveret af biler fra Nemlig.com. Det skriver Fagbladet 3F.
Det er på grund af kritik af arbejdsforhold og manglende overenskomster for Nemlig.com’s chauffører, der er baggrunden for konflikten mellem 3F og en række vognmænd, der bringer varer ud for Nemlig.com.
Balladen om de dårlige vilkår for de chauffører, der kører mælk, rugbrød, toiletpapir og andre varer ud for onlinesupermarkedet, førte i starten af juni til at konflikt og sympatikonflikt gik i gang.
- 3F har anmodet os om at varsle sympatikonflikt på de områder, hvor 3F i forvejen har varslet sympatikonflikt på det offentlige område, og det er der, hvor vi følger trop. Det er helt naturligt, at vi gør det nu – 3F og FOA har fælles overenskomster. Det er helt efter bogen, siger Mona Striib, der er forbundsformand for FOA.
Vil ikke modtage varer
Sympatikonflikten betyder helt konkret, at de FOA-medlemmer i kommunerne og regionerne, der er omfattet af konflikten, vil nægte at modtage varer, der kommer med biler fra nemlig.com.
- Chaufførerne afleverer blandt andet varer fra Nemlig.com til offentlige institutioner. Vores sympatikonflikt handler om, at hvis de chauffører afleverer varer, så tager vi ikke imod dem. Så er der ikke længere nogen, der kan modtage varer. Det gælder for eksempel på sygehusene, siger Mona Striib.
Sympatikonflikten omfatter de områder, hvor de to fagforbund har fælles overenskomster. For eksempel serviceassistenter og serviceassistentelever, omsorgs- og pædagogmedhjælpere samt pædagogiske assistenter ansat i kommuner og regioner.
Plus ikke-faglærte ansatte, der er beskæftiget ved rengørings- og køkkenarbejde i hovedstadsområdet.
3F formand: Nemlig.com blivere isoleret
Formand for 3F Transport Jan Villadsen glæder sig over, at der er opbakning fra en samlet fagbevægelse til konflikten mod Nemlig.com.
- Vi kan på ingen måde acceptere de meget ringe forhold, som chaufførerne arbejder under. Det som Nemlig.com gør, kan jo også brede sig til andre områder og skal stoppes. Lige nu ser jeg et Nemlig.com, der bliver mere og mere isoleret, siger Jan Villadsen.
Han henviser til, at Coop og 3F Transport for nylig blev enige om en overenskomst, der dækker chaufførerne i de biler, der kører dagligvarer fra Coop.dk Mad til private husstande, erhvervskunder, kommuner og øvrige kunder.
Den aftale kom i stand, efter at Coop besluttede at ansætte chauffører direkte. Hidtil har Coop benyttet en række underleverandører, men nu samles størstedelen af distributionen direkte under Coop.
FOA afsender sit sympatikonfliktvarsel til Kommunernes Landsforening (KL) og regionerne torsdag den 15. juli, og det trædr i kraft 15. august 2021.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.