
På to år har ti pct. flere ældre tilmeldt sig digital post, og de fleste ældre er langt bedre end de unge til at tjekke deres digitale postkasse, skriver Kristeligt Dagblad. Siden tilmelding til digital post blev obligatorisk for alle over 15 år i november 2014 har antallet af tilmeldte under 65 år stort set været uændret, men gruppen af tilmeldte over 65 år vokset med 10 pct., så 68 pct. i dag er tilmeldt.
Tallene stammer fra den seneste opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen, som dog også viser et fald i antallet af tilmeldte ældre fra november til december sidste år. Graden af 'digitaliseringsparathed' har overrasket i Digitaliseringsstyrelsen, fortæller kontorchef Louise Palludan Kampmann, der er ansvarlig for den såkaldte fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
- Vi havde i virkeligheden regnet med, at flere ville have behov for fritagelse. Men allerede op til den obligatoriske tilmelding i 2014 oplevede vi, at de ældre var nogle af dem, som tilmeldte sig, inden det blev nødvendigt. Kommunerne og organisationer som Ældre Sagen har gjort et kæmpe stykke arbejde, og i dag ser vi ikke engang længere de ældre som den største udfordring, siger hun.
Den overordnede udvikling er i tråd med de ældres digitale vaner i almindelighed, som er blevet belyst i Danmarks Statistiks nylige rapport 'It-anvendelse i befolkningen 2016'.
Den viser, at andelen af personer over 65 år, som aldrig har været på internettet, er halveret i løbet af de seneste fire år. I dag er det færre end hver femte i den aldersgruppe, som ikke har prøvet kræfter med internettet.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.