
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Transportministeriet ikke har sikret, at økonomien i Rejsekort A/S er tilfredsstillende. Desuden har Transportministeriet eller parterne bag rejsekortet heller ikke sikret, at rejsekortet er brugervenligt, står der i kritikken fra statsrevisorerne, som også peger fingre af den nuværende transportminister Magnus Heunicke (S). Kritikken kommer på baggrund af en beretning fra Rigsrevisionen.
- Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Transportministeriet og parterne bag rejsekortet hverken har sikret, at rejsekortet er brugervenligt, eller at Rejsekort A/S' økonomi er tilfredsstillende. Parterne bag rejsekortet har brugt tid og kræfter på at være indbyrdes uenige frem for at løse problemerne med rejsekortet, står der i statsrevisorernes beretning.
Transportministeriet kritiseres direkte for ikke tidligere at have grebet ind over for selskaberne bag rejsekortet, der ser ud til at blive seks år forsinket og koste svimlende to mia. kr. at udvikle.
Og kritikken rammer også skiftende transportministre.
‘Måske tre år for sent
Statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF), mener, at man fra ministeriets side har reageret flere år for sent.
- Det havde været hensigtsmæssigt, hvis man (ministeriet, red.) tidligere var gået ind og sagt, at det ikke kan fortsætte, og det har de først gjort i 2014 og 2015, og det er måske tre år for sent, siger han.
Transportminister Magnus Heunicke (S) må derfor nu forklare, hvordan han vil rette op på de fejl og mangler, der er begået i det langvarige forløb med at få rejsekortet til at fungere, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, som vil indkalde ministeren i samråd efter Statsrevisorernes kritik af rejsekortets fejl og mangler.
Ministeren er enig i kritikken
Magnus Heunicke erkender, at rejsekortet har haft en del problemer.
- Jeg er enig i den helt grundlæggende kritik af rejsekort-projektet. Det er også grunden til, at jeg sidste år greb ind, da jeg konstaterede, at selskaberne bag rejsekortet ikke magtede opgaven med at blive enige om at forbedre brugervenligheden og sikre økonomien.
Han øjner dog nu fremskridt i det udskældte projekt.
- Rigsrevisionen skriver også, at det først er efter, at ministeriet er kommet ind i sagen, at der er sket fremskridt, siger Heunicke og peger på, at problemer med optankning af rejsekortet og tjek-ud-funktion er blevet forbedret.
- Vi bør som samfund lære af dette. Når vi har et landsdækkende system, som dette er, så skal vi ikke lade det være op til forskellige decentrale aktører at stå for det. De kan ikke blive enige, siger han.
Ministeriet burde have været involveret meget mere fra starten, siger Heunicke, som glæder sig over, at Transportministeriet går ind i bestyrelsen i Rejsekort A/S med en observatørpost ‘for at følge projektet tæt'.
Er det i orden, at du kritiseres?
- Jeg blev minister i februar sidste år, og i oktober tog jeg initiativ til at rydde op i det her. Havde jeg ikke gjort noget, var vi endt i en konkurssituation. I al fairness har jeg handlet ret hurtigt, siger Heunicke.
Transportministeriet kritiseres også for ikke tidligere at have grebet ind over for selskaberne bag rejsekortet, der ser ud til at blive seks år forsinket og koste to mia. kr. at udvikle.
Rejsekort A/S er ejet af DSB, Metroselskabet, Movia, Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik og Sydtrafik.
Her er statsrevisorernes kritikpunkter:
- Rejsekortet bliver seks år forsinket. Det har betydet, at rejsekortet er langt mindre udbredt end forudsat.
- Rejsekort A/S og trafikselskaberne har ikke i tilstrækkelig grad prioriteret at løse brugernes problemer med rejsekortet (glemt tjek ud og tank op).
- Transportministeriet burde tidligere have engageret sig i sagen for at sikre løsninger på brugerproblemerne.
- Transportministeriet foreslog først en mere holdbar finansieringsmodel, da der var risiko for, at Rejsekort A/S ville træde i betalingsstandsning.
- Transportministeriet har været vidende om, at Rejsekort A/S' økonomi var utilfredsstillende, og at organiseringen gav trafikselskaberne ringe incitament til selv at løse problemerne med økonomi og kundetilfredshed.
- Transportministeriet har ikke fulgt op på, om forudsætningerne i aktstykkerne om kapitalindskud i Rejsekort A/S er blevet overholdt. Således har kapitaltilførslen været større end forudsat i det seneste aktstykke fra 2011.
- En del af kapitaltilførslen er - uden hjemmel - sket som forøgede lån fra DSB og Metroselskabet til Rejsekort A/S.
- Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at trafikselskaberne - som en reaktion på den manglende brugervenlighed - har svækket rejsekortets økonomi, blandt andet ved ikke at udfase eksisterende billetprodukter med den forudsatte hastighed.
- Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at trafikselskaberne ikke har sikret, at nye tidssvarende løsninger til for eksempel mobiltelefon blev udviklet af Rejsekortet A/S frem for af de enkelte trafikselskaber.
Ritzau/rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.