
KØBENHAVN: Det kontroversielle, amerikanske taxikoncept Uber kommer onsdag til Danmark, når de første biler triller ud i København.
- Vi har virkelig glædet os til at komme i gang. Vi har noget på hylderne til alle: Både dem, der vil have adgang til langt billigere biltransport, såvel til dem, der vil betale lidt ekstra for at blive hentet i en luksusbil med en chauffør, der høfligt holder døren for kunderne, siger nordisk direktør for Uber, Jo Bertram, til Børsen.
Uber er dels et koncept, hvor private bilejere tilbyder at samle personer op på gaden i København og køre vedkommende til en destination, som i forvejen er aftalt. Dels er det et koncept, der tilbyder kunderne at blive hentet i luksusbiler uden taxiskilt på taget til en pris, der ifølge Uber er cirka 20 pct. højere.
Flere politianmeldelser
Blot få timer efter take off i Danmark er Uber allerede meldt til politiet. Trafikstyrelsen meddeler, at man som øverste taximyndighed i Danmark har sendt en politianmeldelse afsted.
- Hvis man bedriver limousine-kørsel, skal man have tilladelse fra kommunen. Hvis man ikke har det, er det ulovligt. Hvad angår samkørselsordningen, så betragter vi denne ordning som værende at sidestille med taxakørsel. Og hvis bilerne i denne ordning ikke har taxilicens, er det ulovligt, siger Mads Gundelund Gerlach fra Trafikstyrelsens kommunikationsenhed til Børsen.
Dansk Taxi Råd vil gerne stikke en kæp i hjulet for det nye tiltag, og de har derfor også politianmeldt firmaet.
-Vi vil gøre alt for at stritte imod ved at politianmelde dem og få andre myndigheder til at tage fat i dem. Det er at sammenligne med pirat-taxikørsel og intet andet, lyder det fra formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindbom til DR Nyheder.
En kølig modtagelse
Vognmand Hendrik A. Larsen fra København er klar til at bekrige den nye tjeneste og kalder den på forhånd for konkurrenceforvridende.
- Ubers indtog kommer til at skabe ballade i byen. Taxibranchen kommer ikke til at fungere med dem på gaden. Det vil åbne for en sort økonomi, som bliver fuldstændig umulig at gennemskue. Som vognmand er jeg jo underlagt nogle meget præcise restriktioner omkring sikkerhed og forsikringer, og hvis Uber ikke lever op til dem, er det jo unfair konkurrence, siger han til Børsen.
- Vores vurdering er, at det er ulovligt, fordi persontransport i Danmark er stærkt reguleret. Man kan lave alle de verbale numre, man vil, men ligesom Dansk Taxi Råd vil vi også gå ind i det her, fordi man har en meget restriktiv lovgivning, der er baseret på tre ting: Sikkerhed, tryghed og ordentlighed, siger formanden for Taxinævnet i Region Hovedstaden, Jens Jørgen Nygaard (K).
Taxinævnet i Region Hovedstaden vil tage Uber op på deres næste møde den 10. december.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.