
I et nyt pilotprojekt beder Vejdirektoratet sine entreprenører om at opgøre deres CO2-regnskab indenfor asfaltarbejde "fra granitbrud til vej".
Med pilotprojektet vil Vejdirektoratet i 2024 fter norsk forbillede præmiere CO2-besparende tilbud i 10 større asfaltarbejder rundt om i landet. Deklerationen af asfaltarbejdet skal ved miljøvaredeklarationer (EPD), som er 3. part verificerede, oplyses det i en pressemeddelelse.
- Vi skal alle bidrage til at løse klimakrisen. På denne måde skaber vi et sundt incitament til at være mest klimavenlig. Tilbudsgivere, som har en mindre CO2-udledning, vil få en kontant fordel, når tilbuddene evalueres. Det betyder, at der måske vil være tilfælde, hvor et dyrere tilbud vil løbe med ordren, hvis de har det laveste CO2-aftryk, siger drifts- og teknikdirektør i Vejdirektoratet, Michael Kirkfeldt.
CO2 får "skyggepris"
Hvert tons CO2 får en ”skyggepris” i form af et tillæg på 1.500 kr. Idéen er hentet i Norge, hvor man begyndte på et lignende niveau for fem år siden.
Baseret på norske erfaringer forventer Vejdirektoratet, at der vil kunne opnås en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen ved produktion og udlægning - i takt med at branchen implementerer mere klimavenlige løsninger.
- Pilotprojektet har store perspektiver. Når vi har høstet erfaringer fra de første udbud, så kan metoden udbredes til alle statens asfaltarbejder. Og selvfølgelig skal vi løbende udvikle den hen ad vejen sammen med vores leverandører. Men sigtet om, at man har en konkurrencemæssig fordel ved et lavere CO2-aftryk, ligger fast. Vores erfaringer vil vi naturligvis også stille til rådighed til kommunerne, der ejer hovedparten af landets veje, siger Michael Kirkfeldt.
Efter asfaltarbejdet er ovre, vil det blive kontrolleret, at entreprenøren har overholdt det lovede CO2-mål. I fald det er overskredet, skal entreprenøren betale en bod, og er CO2-regnskabet bedre end lovet, opnås en bonus.
Positiv modtagelse i branchen
En mulig risiko for at skulle betale mod er dog ikke noget, der får Asfaltindustrien, der er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, til at være modstander af pilotprojektet - tvært imod.
- Vi er glade, for at klima nu bliver tildelingskriterium i Vejdirektoratets udbud. Det betyder mindre CO2 i atmosfæren. Jeg håber, at Vejdirektoratets grønne initiativ bliver fulgt af kommuner og private bygherrer, når de også anlægger og vedligeholder veje, siger direktør Anders Hundahl.
Også transportminister Thomas Danielsen (V) glæder sig til at følge resultatet af de kommende udbud.
- Jeg er overbevist om, at det vil skubbe på udviklingen, når det bliver synligt, at der er en gevinst ved at begrænse udledningen. Derfor ser jeg frem til at følge pilotprojektet, hvor entreprenører i udbudsprocessen belønnes for at kunne levere en klimavenlig asfalt. Men jeg ved, at asfaltbranchen løbende udvikler og tester nye metoder, og en ”skyggepris” er et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg siger han.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.