De seneste år har konkurser i ældreplejen efterladt problemer hos borgeren, hos kommunerne, hos andre leverandører og hos medarbejderne. Derfor har KL, DI, Dansk Erhverv, Ældresagen og Dansk Sundhed og Velfærd i fællesskab udarbejdet 11 pejlemærker for et godt samarbejde mellem kommuner og private leverandører inden for pleje og omsorg, skriver KL.
- Konkurserne er en udfordring for alle. Parterne imellem har vi forskelligt syn på, hvad konkurserne skyldes. Men med de nye pejlemærker har vi en fælles forståelse af de tiltag, som kan dæmme op herfor. Det er et vigtigt skridt på vejen, siger KL’s formand Martin Damm (V) og fortsætter:
- Når uheldet er ude er vores første opgave at sikre tryghed i hjælpen til de ældre. Dernæst er vi jo optaget af, at regningen for en hjemmeplejeleverandørs konkurs ikke havner i kommunen. Her er der god hjælp at hente i de nye fælles pejlemærker og i den vejledning fra advokatfirmaet Poul Schmith – også kendt som Kammeradvokaten - som DI har fået udarbejdet.
Nye krav og skærpet konkurrence
Pejlemærkerne fokuserer bl.a. på at sætte borgeren i centrum og på at stille øgede krav til virksomhedernes økonomiske robusthed, herunder garantier, som kan dække ekstraordinære udgifter i håndteringen af konkurser.
Pejlemærkerne handler også om at styrke dialogen mellem kommuner og leverandører med fokus på fælles innovation, vidensdeling og faglig udvikling.
- Mange kommuner har ønsket at samarbejde med færre og mere professionelle leverandører omkring omsorgs- og plejeopgaven. Det har betydet en skærpet konkurrence i de seneste år, siger Martin Damm og slår videre fast, at den skærpede konkurrence har ført til, at en række virksomheder ikke længere har kunnet drive en rentabel forretning. Han kaldet det 'naturligt', at kommunerne interesserer sig for prisen i disse sparetider, men slår samtidig fast, at det altid skal ske med kvaliteten i ydelsen og det gode samarbejde i fokus.
dc
Læs om alle 11 pejlemærker her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.