dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Psykisk syge i Odense skal slippe for post i weekenden
En besked i e-Boks i weekenden kan være angstprovokerende.
Foto: Niels Christian Vilmann, Ritzau Scanpix

Psykisk syge i Odense skal slippe for post i weekenden

Beskeder bør ikke sendes ud på tidspunkter, hvor modtageren ikke kan få fat på nogen, mener man i Odense, som nu går på jagt efter tekniske løsninger.
20. JAN 2021 16.05

ODENSE: Psykisk syge skal fremover så vidt muligt skånes for elektronisk post fra kommunen i weekenden og på helligdage, har et enigt beskæftigelses- og socialudvalg i Odense Kommune besluttet.

Det sker, efter at flere borgere med angst og andre psykiske lidelser har fortalt til TV2 Fyn, hvordan et brev fra kommunen kan udløse angstanfald. 

- Når man ikke lige har de bedste statistikker i at åbne behagelige breve, så kan det virkelig sætte gang i noget angst og hjertebanken, fortæller fx Stig Torn Knudsen om at modtage breve på tidspunkter, hvor han ikke kan få fat i sin kontaktperson.

Han er en af mindst 500 underskrivere på et borgerforslag fra odenseaneren Jonas Schmidt, som selv har angst og personlighedsforstyrrelse, og som har haft en lignende oplevelse.

- I 48 timer gik jeg med angst. Det var et helvede. Jeg tænkte, at det simpelthen ikke kunne passe, og at jeg umuligt kan være den eneste, der slås med den type post. Jeg forhørte mig på psykiatrisk og undersøgte det selv. Det viser sig, at vi er utroligt mange, der faktisk har det her problem, fortæller Jonas Schmidt til TV2 Fyn.

Ikke altid muligt

Socialdemokratiet og Enhedslisten tog sagen op i beskæftigelses- og socialudvalget.

Her understregede forvaltningen, at det ikke er muligt helt at forbyde udsendelser på bestemte tidspunkter, blandt andet fordi nogle afgørelser først har virkning, når de er modtaget af borgeren, og at det derfor kan være til ugunst for vedkommende at få den senere. Desuden skal forvaltningens borgere principielt stå til rådighed og har pligt til at tjekke e-boks dagligt.

Derudover kan forvaltningen ikke styre, hvornår dens systemer sender beskeder ud, og it-leverandørerne har ikke nogen interesse i at ændre på det, da det vil påvirke alle andre kommuner også eller kræve ekstra betaling, vurderer forvaltningen.

Til gengæld er det muligt at lave interne retningslinjer i forvaltningen om, at afgørelser og breve, som er til ugunst for borgerne og godt kan vente uden konsekvenser, ikke sendes ud op til fridage.

"Forvaltningen kan understøtte denne mulighed ved at kigge på muligheden for at skabe tekniske løsninger med involvering af Digitaliseringsstyrelsen og/eller kontakt til relevante leverandører med anmodning om udvikling af separate løsninger," lød det i indstillingen, som blev vedtaget af et enigt udvalg.

Derfor skal forvaltningen nu i gang med at finde løsninger, som skal forelægges udvalget i løbet af foråret.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.