
El-løbehjulene fra Voi har været i Aalborg siden 2019, hvor 100 løbehjul fra operatøren blev sat ind i kommunen. På grund af en meget positiv modtagelse blev flåden hurtigt opjusteret til 250 el-løbehjul, og i sommeren 2023 har der været op mod 500 el-løbehjul på gaden i Aalborg. Og i fremtiden kommer der også til at være løbehjul fra Voi i Aalborg.
El-løbehjulsoperatør har nemlig vundet et kommunalt udbud for elløbehjul om en to år lang kontrakt med mulighed for yderligere forlængelse i tre år. Det oplyser Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.
Ifølge kommunen er kontrakten med Voi i tråd med kommunens mobilitetsplan 'Mobilitet 2040', der sigter mod at fremme bæredygtige transportformer og reducere trængsel og CO2-udledning i byen. Målet er blandt andet at tilbyde el-løbehjul som en "last mile"-løsning ved stationer og busstop i byen for at gøre kollektiv transport mere attraktiv og dermed reducere brugen af personbiler.
- Kontrakten markerer en fortsat satsning på at fremme bæredygtig transport, mindske trængsel i byen og reducere CO2-udledningen fra persontransport, og selvom der var en del skeptikere, da vi indgik vores første kontrakt, må vi jo bare sige, at samarbejdet har fungeret godt, og at transport via el-løbehjul er blevet en naturlig del af hverdagen i Aalborg, udtaler rådmand i By og Land Jan Nymark Rose Thaysen.
Anden model end i København
Mens udbredningen af elløbehjul i Aalborg har været en succes, har det det været en anden sag i København. Her har man måttet gøre op med den såkaldte free-floating model, hvor løbehjulene kan parkeres over alt. Det skete som følge af mange klager i byen om løbehjul, der lå og flød over overalt.
Som en løsning på det problem besluttede Københavns Kommune i 2020 at oprette en forbudszone i indre by og brokvartererne, hvor udlejning og parkering på offentlig vej ikke er tilladt. Det var en løsning, som kommunen på trods af kritik fra operatører gjorde permanent i juni. I stedet som operatørerne havde foreslået at oprette parkeringshubs til løbehjulene i de "forbudte" områder.
Den slags problemer har man ikke oplevet i Aalborg, og her fortsætter Voi, som virksomheden har gjort hidtil med free-floating model. Det vil dog udløse en rabat, hvis man parkerer ved udpegede parkeringssteder.
- Vores tætte samarbejde med Aalborg er et bevis på, at dialog og tæt samarbejde er vejen frem, og at det er en fornuftig og klimavenlig idé at give løbehjul en chance, siger Erik Christian Hasselbalch, landechef for Voi i Danmark.
Aalborgenserne har taget næsten 850.000 ture på el-løbehjulene, siden de blev introduceret i byen i 2019. Voi opererer i mere end 100 byer i 11 lande.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.