
Vejdirektoratet er nu ikke længere eneejer af værktøjet InfraLCA, som er lavet med henblik på at nedbringe klima- og miljøpåvirkningen i infrastrukturprojekter. Banedanmark er således indgået som medejer af modellen. Medejerskabet skal øge samarbejdet om et fælles mål om at reducere klimaaftrykket i transportsektoren, oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- Vejdirektoratet har igangsat og leder i dag flere forskellige samarbejder omkring klima og CO2-reduktion. I disse samarbejder deltager andre ejere af infrastruktur og bygherrer som for eksempel statslige styrelser og kommuner, forskellige brancher, rådgivere og entreprenører. Fælles for dem alle er, at InfraLCA er udgangspunktet for drøftelserne i samarbejderne, og på den måde kan vi opnå én fælles tilgang til at opgøre klimaaftryk til den danske infrastruktur, siger Christian Axelsen, der er specialkonsulent i Vejdirektoratet.
InfraLCA's grundlæggende funktion er at sætte tal på den klima- og miljøpåvirkning, der sker i et projekts livscyklus. Det giver mulighed for at udpege de områder, hvor man konkret kan arbejde for at nedsætte klimaaftrykket.
Hjælper med grønne krav i udbud
Det kan hjælpe infrastrukturejere med at stille nye krav i udbud. Det vil eksempelvis betyde, at Vejdirektoratet med nye klimakrav i udbud kan stille specifikke krav til en maksimal, samlet CO2-udledning i forbindelse med et anlægsarbejde. Det betyder også, at der bedre kan overholdes en maksimal udledning af klimaaftrykket på anlægsprojekter.
Med Banedanmarks indtrædn i ejerskabet følger også en opdatering af værktøjet. Efter opdateringen, hvor Banedanmark har bidraget med mange nye data og et nyt modul, kan modellen nu også bruges på banedelen af Danmarks infrastruktur. Opdateringen betyder hovedsageligt, at der indgår flere data i modellen.
Det er ikke kun Vejdirektoratet og Banedanmark, der har glæde af InfraLCA-modellen, for Vejdirektoratet har stillet den frit tilgængelig for alle, og den bliver allerede nu benyttet af af infrastrukturejere i Danmark.
Samtidig har Vejdirektoratet opstartet flere samarbejder, der centrerer sig om klima og InfraLCA. Resultatet af disse samarbejder er, at der opnås én fælles tilgang til at opgøre klimaaftryk i flere forskellige sammenhænge. Det får rosende ord med på vejen af Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
- Med InfraLCA har Danmark nu fået en model, hvor vi taler samme sprog og dermed bedre kan effektivisere processen i den grønne omstilling. I samarbejdet mellem for eksempel rådgivere og bygherrer er det særligt vigtigt for at opnå succes, siger Henrik Garver, der er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.