DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Bent Hansen: Naivt at basere letbane-godkendelse på 'forhandling'

Redegørelse fra letbanen er ikke fyldestgørende, lyder det fra regionsrådsformanden
26. SEP 2017 11.21

AARHUS / MIDTJYLLAND: Regionsrådsformand Bent Hansen (S) er langt fra tilfreds med den redegørelse, som Aarhus Letbane netop har udsendt oven på aflysningen af åbningen 23. september.

 - Vi har brug for fakta. Men den redegørelse, vi har fået, er ikke fyldestgørende.

Overordnet er Bent Hansen kritisk i forhold til den tilgang, Aarhus Letbane har haft til myndighedsgodkendelsen:  

- Der har været en viden i Aarhus Letbane om, at operatøren Keolis havde problemer med at levere på sikkerheden, blandt andet på grund af et it-system. På den baggrund virker det naivt at basere en myndighedsgodkendelse på en form for forhandling. Det handler ikke om at 'finde hinanden', som der står i redegørelsen. Det handler om at leve op til nogle krav, som myndighederne sætter.  

Udsættelse bliver dyrt
- Nu må Aarhus Letbane i arbejdstøjet. Åbner strækningen til Odder ikke som planlagt 26. november, koster det hver måned Region Midtjylland 1,1 mio. kr. til erstatningsbusser, siger regionsrådsformanden.  

- Mest af alt efterlyser jeg et svar på, hvornår letbanen kan slå dørene op for de mange borgere, som tripper for at få adgang til moderne kollektiv trafik. Men det svar blæser stadig i vinden, lyder det fra regionsrådsformanden.  

- Letbaneselskabet må komme op med noget mere konkret. Og det i en fart, for alles tålmodighed må siges at være opbrugt. Det er jo ikke ligegyldigt for borgerne, hvornår letbanen åbner.

Derfor forventer han, at Aarhus Letbane snarest leverer en samlet plan for, hvordan togene hurtigst muligt kommer ud at køre. 

Bent Hansen siger, at i stedet for at pege fingre ad hinanden skal firmaerne fokusere på at få løst de resterende problemer.

- Hvis man kan løse 57 problemer hen over en weekend, bør de også kunne løse de sidste to inden for de næste par dage, siger han. 

 

Region Midtjylland ejer 50 pct. af  selskabet Aarhus Letbane I/S, der varetager letbanens kommende drift. Aarhus Kommune ejer de resterende 50 pct. 

Staten udtrådte som ejer i 2015. 

Når det gælder anlægsdelen for letbanens etape 1, er der fastlagt en ejerandel på 87,7 pct. til Aarhus Kommune og 12,3 pct. til Region Midtjylland.