KØBENHAVN: Ny undersøgelse viser, at op imod en million danskere har søgt hjælp på biblioteket, for at få hjælp til at bruge offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Undersøgelsen er lavet af Epinion og Moos-Bjerre Analyse for Danmarks Biblioteksforening og 'Tænketanken Fremtidens Biblioteker' i juli 2012.
- Undersøgelsen er et klokkeklart signal til politikerne og det offentlige om, at visionen om det digitale Danmark ikke bliver opfyldt uden bibliotekernes hjælp. Det virker faktisk som om de offentlige selvbetjeningsløsninger er frosset fast i en form, hvor man har digitaliseret papirblanketterne, men ikke tænkt i brugervenlighed, og bibliotekerne mærker klart borgernes frustration over dette, siger formand for Danmarks Biblioteksforening, Vagn Ytte Larsen.
Folkebibliotekerne udbød sidste år op imod 2.000 PC-kurser, som alle var meget besøgte. Især de ældre føler sig fortabte og har tydeligvis brug for hjælp, viser undersøgelsen, eftersom hver fjerde borger på 70 år eller derover har bedt biblioteket om hjælp til brug af IT og IT-løsninger. Her spiller bibliotekerne en helt central rolle som det eneste kendte sted, som alle har adgang til, hvor man kan få den nødvendige hjælp.
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.