DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Borgmesterparti i mindretal: Lyngby-Taarbæk bliver i letbanesamarbejde

Det lykkedes ikke De Konservative at udskyde letbane-beslutningen og fortsætte med at undersøge muligheder for at træde ud
30. JAN 2018 11.00

LYNGBY-TAARBÆK: Det kommende letbaneprojekt i hovedstadsområdet har aldrig været De Konservative i Lyngby-Taarbæks kop the. Men efter en snæver 11-10-afgørelse i byrådet er kommunen klar til at fortsætte i letbane-samarbejdet.

Partier uden om det regerende konservative borgmesterparti - S, R, V, SF og EL - ville ikke være med til at udsætte beslutningen til et  ekstraordinært møde 22. februar 'med henblik på yderligere at afdække kommunens handlemuligheder og økonomiske forpligtelser gennem en dialog med de øvrige kommuner i samarbejdet, herunder afsøge mulighederne for at udtræde af letbanesamarbejdet og/eller ændre projektets gennemførsel i Lyngby'.

Der var indkaldt suppleanter for to fraværende K-politikere, men ingen fra flertallet rykkede sig.

- Set i lyset af, at en meget stor andel af borgerne er imod projektet, der får store økonomiske konsekvenser de næste 40 år, har jeg meget svært ved at se det rimelige i et sådant hastværk, siger borgmester Sofia Osmani (K) til Det Grønne Område.

- Jeg er klar over, at letbanen har været længe undervejs – men vi har kun kendt buddene og den økonomiske granskning i under to uger. Jeg er selvfølgelig ærgerlig over udfaldet, for jeg mener fortsat, at de mest tungtvejende argumenter taler imod letbanen. Jeg er helt overordnet bekymret for, at letbanen med sine skinner og luftledninger gennem byen bliver en både fysisk og økonomisk hæmsko for kommunens borgere i mange år fremover.

Senest 23. februar skal hver af de 11 letbanekommuner meddele, om man fortsat kan gå ind for projektet.

ka