
Borgmestre i tre af de mange kommuner, der har betalt millioner af kroner for at byde Tour de France velkommen i Danmark, har ikke tænkt sig at undersøge eller dokumentere hvilken brandingeffekt, der kommer ud af investeringerne. Det skriver mediet Dansk Markedsføring, der har talt med borgmestrene i Vejle, Sønderborg og Kalundborg.
- Det har vi sagt pænt nej tak til. Da vi træffer beslutningen om at bruge de 18 millioner kroner, er vi ikke interesserede i at kende effekten. Vi kunne have en interesse i det, men det ville ligne, at vi forsøger at retfærdiggøre det. Og jeg ryster ikke på hånden. Det er alle pengene værd, og vi køber en kæmpe oplevelse, som vi har bygget op til i flere år, siger Vejles borgmesteren Jens Ejner Christensen (V), borgmester i Vejle Kommune.
I Sønderborg Kommune, der bruger 21 mio. kr. på tour-festen, er det heller ikke noget, borgmester Erik Lauritzen (S) vil prioritere at undersøge særskilt for kommunen. "Vi laver i Grand Depart en grundig evaluering af løbet. Ikke af Sønderborg, men generelt på Tour-starten. Det er sådan, vi gør det.." Heller ikke i Kalundborg Kommune, der som en af de 13 gennemkørselskommuner bruger en mio. kr, er det planen at undersøge effekten, siger borgmester Martin Damm (V): "Det bliver simpelthen for svært at måle".
Den samlede offentlige regning for den store Tour de France-weekend i landet løber op i 180 mio. kr., og alene de fem kommunerne, hvor der er start eller mål, har tilsammen betalt 55 mio. kr. for fornøjelsen. Det gælder København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg, der hver især bruger yderligere millioner til lokale foranstaltninger. Hertil kommer udgifterne i de kommuner, hvor feltet blot kører gennem kommunerne.
Tour de France bliver kørt i Danmark med start i København fredag 1. juli. 2. etape bliver kørt fra Roskilde til Nyborg den 2. juli, og tredje etape med start i Vejle og afslutning i Sønderborg bliver kørt den 3. juli, før løbet begiver sig videre til Frankrig.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.