dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Delecykler og -elløbehjul i landets første tværkommunale tilbud
Ni kommuner går i samarbejde om delecykler og -elløbehjul, så både brugere og udbydere bedre kan agere på tværs af kommunegrænser. (Arkivfoto).
Foto: Linda Johansen, Ritzau Scanpix

Delecykler og -elløbehjul i landets første tværkommunale tilbud

Ni kommuner i hovedstadsområdet lancerer i samarbejde med Region Hovedstaden og Gate 21 landets første tilbud om delemobilitet.

HOVEDSTADEN: I et samarbejde med Region Hovedstaden som projektejer og Gate 21 som projektleder er ni kommuner gået sammen om et toårigt udviklingsprojekt, "Delemobilitet i Forstæderne", hvor der på testbasis opstilles delecykler og -elløbehjul i kommunerne. Det oplyser Brøndby Kommune, der er en af de deltagende kommuner.

Gate 21 er et partnerskab for kommuner, regioner, virksomheder og vidensinstitutioner, der skal sikre klimahandling. Og de ni kommuner, der er med i projektet med at dele cykler og løbehjul er, udover Brøndby, Albertslund, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk og Rødovre.

Udover at opstille cykler og løbehjul vil de ni nye kommuner også lave en fælles aftale med udbydere af delemobilitet samt undersøge både udbydere og brugeres behov. Uden for København og Frederiksberg er tilbuddet i hovedstadsområdet i dag begrænset. 

Det er målet, at løbehjul og cykler bliver et pemanent og ensartet tilbud til pendlerne i forstadskommunerne langs den kommende letbane. Ved at gøre det mere attraktivt at tage tog, bus og letbane er det håbet at skabe mere bæredygtig mobilitet.

Svar findes undervejs

Projektet ventes at starte efter sommeren med test af delecykler og -løbehjul fra stationer i de ni kommuner. Sammen med udbydere og borgere skal der findes svar, bl.a. på hvor mange cykler og løbehjul, der er brug for, hvilke lokationer der er egnede, og om der kan skabes en forretningsmodel for udbyderne.

Indsatsen i de ni kommuner skal bygge på erfaringer fra en test af delemobilitet i Glostrup i 2019-2021, og herfra ved man, at deling ikke kan stå alene i én kommune, fordi brugerne også gerne vil kunne cykle og køre til og fra nabokommunerne. Udbydernes lokale markeder i flere kommuner er afgørende for, at ordningen kan blive en succes.

Det fælles projekt kommer derfor også til at teste, hvorvidt fleksibiliteten på tværs af kommunegrænserne vil give udbyderne en bedre forretningsmodel. Derudover skal der udvikles et koncept for vejvisning, som letter brugernes vej fra tog og bus til delecykler eller -løbehjul.

cwa

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.