Når over 60.000 5-6-årige om få dage begynder i landets børnehaveklasser, er det med rygsækken fyldt med digitale kompetencer.
En undersøgelse foretaget af TNS Gallup for KL viser, at de kommende børnehaveklassebørn ifølge deres forældre er helt klar til den digitale skole. Et stort flertal af de 6-årige bruger allerede digitale medier, og over halvdelen af børnene arbejder ofte derhjemme med digitale læringsprogrammer som Pixeline og apps med bogstaver og tal.
Undersøgelsen viser også, at børnene er langt mere parate, end børnehaveklasselederne og lærerne tror, samt at de digitale medier har et enormt potentiale ift. at fremme elevernes læring. Fx mener et stort flertal af børnehaveklasselederne og lærerne, at digitale medier kan hjælpe eleverne med at fastholde koncentrationen, og de øger samtidig muligheden for at arbejde mere selvstændigt, differentieret og i grupper.
- Skolerne skal fra skolestart udnytte, at eleverne er parate til at lære digitalt. Børnene er mere parate, end lærerne tror, men alle er fuldt ud klar over de store potentialer, så nu er det bare om at tage springet fremad ift. læring og digitalisering, siger Jane Findahl (SF), formand for KL's børne- og kulturudvalg, og fortsætter:
- Kommunernes politikere må støtte op om digitalisering i folkeskolen. Det er en stor opgave for skolerne at omstille læring og undervisning til de nye muligheder. Fordelene er, at eleverne motiveres stærkt af det digitale, at de kan arbejde selvstændigt, og at lærerne nemmere kan følge elevernes fremgang.
Skal den digitale skole lykkes, peger både lærere og ledere i undersøgelsen dog på, at der er behov for, at alle har adgang til en pc eller lign. Og at teknikken fungerer.
I forbindelse med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er der afsat 500 mio. kr. i de kommende år til indkøb af digitale læremidler, til at gennemføre forsøg med at anvende digitale medier på demonstrationsskoler og til forskning.
- Udviklingen går stærkt på det digitale område. Skolelederne har ansvar for, at lærerne bruger digitale medier sammen på skolen eller i netværk mellem skoler. Videndeling mellem lærerne skal til, og det foregår allerbedst i praksis. Der er heldigvis mange frontløbere blandt lærerne på skolerne, siger Jane Findahl.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.