
NORDDJURS: Retten i Randers dømte 14. juli Norddjurs Kommune og psykiater Piet Casier til at betale erstatning på 240.000 kr. til Helle Drejer Nielsen, der blev beskyldt for at lyve sig syg. Norddjurs Kommune er dømt for at have tilkendt Helle Drejer Nielsen fleksjob for sent. Det skulle være sket i 2010 og ikke først i 2012, som kommunen gjorde på baggrund af Piet Casiers fejlagtige erklæring.
Efter dommen har borgmester Jan Petersen (S) besluttet ikke at anke, lyder det fra Norddjurs.
Jan Petersen udtaler i forbindelse med dommen og accepten af den:
- Alle borgere skal opleve, at de får en fair og professionel behandling, når Norddjurs Kommune for eksempel skal tage stilling til, om de er egnede til fleksjob, sygedagpenge eller førtidspension. Jeg har derfor besluttet, at Norddjurs Kommune ikke anker den dom, der blev afsagt ved Retten i Randers den 14. juli 2015 i en sag anlagt af Helle Drejer Nielsen og 3F mod Norddjurs Kommune og speciallægen Piet Casier. Det har jeg, fordi jeg ønsker, at Helle Drejer Nielsen skal kunne komme videre i sit liv og ikke udsættes for yderligere juridiske tovtrækkerier. Vi vil gøre, hvad vi kan, for at borgere i Norddjurs Kommune får en fair og professionel behandling.
Nye dygtige speciallæger
Vi har derfor tidligere på året indgået en aftale med Region Midtjyllands fagligt stærke speciallægeenhed om udarbejdelse af speciallægeerklæringer. Vi har en klar forventning om, at de nye lokalt forankrede lægekonsulenter vil være med til at sikre, at alle borgere kommer til at opleve, at de får en professionel og fair behandling, når vi for eksempel skal tage stilling til, om de er egnede til fleksjob, sygedagpenge eller førtidspension. Aftalen træder i kraft 1. august 2015. Aftalen er en del af den handlingsplan for arbejdsmarkedsområdet, som kommunalbestyrelsen vedtog i efteråret 2014.
Vi vil i Norddjurs Kommune endvidere tage initiativ til en uvildig gennemgang af de øvrige sager i kommunen, som Piet Casier har været involveret i. Når det så er sagt, er vi som kommune uenig i flere af de principper, dommen bygger på. Dommen siger, at Norddjurs Kommune burde have efterkommet borgerens ønske om en second opinion, og vi gøres derfor erstatningsansvarlig.
Vi mener, at en borger ikke bør have krav på at kunne forlange en second opinion af en lægeerklæring, som borgeren er uenig i. En kommune må generelt kunne stole på speciallægers erklæringer, og det må være op til Sundhedsstyrelsen at sikre sig, at speciallæger har de nødvendige kompetencer til at varetage sådanne opgaver.
Strammet lov
Piet Casier har opnået autorisation som speciallæge, og da vi i 2009 indledte et samarbejde med ham, var der ikke grundlag for at tvivle på hans lægefaglige kompetencer. Norddjurs Kommune afsluttede samarbejdet med Piet Casier i 2012 som følge af, at det kapacitetsbehov, der var årsagen til samarbejdet, ikke længere var til stede.
Ligeledes pålægger dommen Norddjurs Kommune et erstatningsansvar for ikke at træffe afgørelse på et tidligere tidspunkt. Lovgivningen, vejledninger og ankestyrelsesafgørelser på arbejdsmarkedsområdet rummer betydelige og detaljerede krav til, hvad en kommune skal lægge til grund for afgørelse om fx fleksjob, sygedagpenge eller førtidspension.
Lovgivningen er generelt strammet meget op med de seneste års reformer. Der er derfor i lovgivningen meget stort fokus på, at kommunerne søger at bringe alle borgere i arbejde, også hvor der er tale om meget lille arbejdsevne. Det kræver til tider lange og grundige undersøgelser af borgerens arbejdsevne. Det er særdeles uheldigt, hvis en kommune kan gøres erstatningsansvarlig for sin vurdering af, hvilket grundlag der er tilstrækkeligt for en afgørelse om fx fleksjob, førtidspension eller sygedagpenge.
Dårligt underbygget
Det er min opfattelse, at rettens bedømmelse af, at Norddjurs Kommune skulle have truffet en beslutning tidligere, er meget dårligt underbygget i forhold til det regelgrundlag, kommunerne skal agere efter. Man kan derfor ikke bruge den konkrete sag som udgangspunkt for at sige, at Norddjurs Kommune skal træffe afgørelser tidligere i andre sager.
Vi i Norddjurs Kommune vil selvfølgelig gøre alt for at sikre så korte sagsforløb som muligt. Vi har derfor stort fokus på, at vores sagsgange i forvaltningen er så optimale som muligt. Det arbejde intensiverede vi med den handlingsplan for arbejdsmarkedsområdet, som kommunalbestyrelsen vedtog i efteråret 2014. Handlingsplanen har blandt andet som mål at sikre en kortere sagsbehandling og god dokumentation for de afgørelser, vi som kommune træffer.
Det er dog vigtigt at understrege, at en kortere sagsbehandling forsat skal leve op til lovgivningens krav om afprøvning af og dokumentation for den enkelte borgers arbejdsevne. Den aktuelle dom kan fortolkes således, at der nu kan og bør slækkes på disse krav. Det kan vi som kommune naturligvis kun, så længe vi fortsat er indenfor rammerne af lovgivningen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.