Over for Folketinget og offentligheden har transportminister Benny Engelbrecht (S) forklaret, at CO2-beregningerne blev udeladt af de politiske forhandlinger om den 160 milliarder kroner dyre infrastrukturplan, fordi tallene ikke var »robuste nok«. Men hans forklaring underkendes nu af flere eksperter. Det skriver Dagbladet Information.
Men beregningerne kunne sagtens have været fremlagt, vurderer eksperter, som Information har talt med. En af dem er professor Morten Birkved, der er centerleder ved SDU Livscykluscenter og en af landets førende eksperter inden for livscyklusanalyser.
- Jeg mener godt, at ministeriet kunne have lavet en beregning, der viste, hvordan klimabelastningen af anlægsfasen ville have været med de nuværende forudsætninger, siger han til Information.
Tal med forbehold
Ifølge Morten Birkved er udfordringen med beregningerne særligt anlægsfasens lange løbetid. Eftersom projekter som motorveje, jernbaner og broer tager mange år at bygge, kan materialernes klimabelastning ændre sig undervejs. Den slags forbehold kunne ministeriet dog bare have skrevet med i materialet, siger han.
- Det er altid bedre at have en klimabelastningsberegning med forbehold end slet ikke at have noget tal. Det giver selvfølgelig en fejlmargen i beregningerne, men spørgsmålet er, hvor stor den fejlmargen egentlig er. Det lader til, at beregningerne er lavet på den måde, som vi typisk vil lave livscyklusvurderinger på. Og jeg mener godt, man kunne have skrevet sig ud af det, siger Morten Birkved. Sektionsleder og professor Michael Hauschild fra DTU er enig:
- Det kan godt være, at tallene er usikre, men der må man så bare sige: ’Vi har de her tal, men de er usikre’. Hvis man går skridtet videre, kan man prøve at kvalificere det med forskellige forbehold, siger han til Information.
Transportministeriet afviser
Information har forelagt eksperternes vurdering for Transportministeriet. Her er svaret, at det var den faglige vurdering, at tallene ikke var retvisende og ikke kunne bruges til grundlag for forhandlingerne.
Torsdag skal Benny Engelbrecht deltage i et hasteindkaldt samråd for at besvare anklager om vildledning, som i løbet af ugen er kommet fra Enhedslisten, Venstre, SF og De Radikale. Det massive pres på ministeren er opstået, efter at fagbladet Ingeniøren og MobilityWatch via aktindsigt har afdækket, at CO2-udslippet fra anlægsfasen blev tilbageholdt, da regeringen og Folketinget sidste sommer forhandlede den store infrastrukturaftale på plads.
Materialet, som Information har fået aktindsigt i, viser også, at tallene aktivt blev fjernet fra et notat til ordførerne kort før forhandlingerne. I stedet blev planen fremstillet som »klimaneutral«, hvilket eksperter over for Information dengang kaldte »misvisende«.
I løbet af de seneste dage har ordførere udtalt, at de under forhandlingerne direkte bad om at få beregningerne på CO2-udledningen fra anlægsfasen udleveret. Af ministeren fik de ifølge eget udsagn dog at vide, at den slags tal slet ikke fandtes i ministeriet.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.