Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.
Denne vigtige opgave i etableringen af forbindelsen bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 mia. kroner. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
Det kommende udbud – kaldet TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary) – omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til 200 km/t samt køreledninger, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set 7 kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.
For at tilgodese virksomhedernes muligheder for at danne relevante konsortier og deltage i udbuddet, har Femern A/S nu udsendt yderligere information om udbuddet til markedet.
- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.
Har konsulteret branchen
Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.
For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S desuden tidligere i år en grundig markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.
- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.
Femern forbindelsen forventes at så færdig i 2029. Her vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.