
I en række kommuner i hovedstadsområdet kan borgerne se hjemmehjælpen køre på plejebesøg i benzin-biler og varebiler drøne rundt på diesel - selvom borgmestrene i sidste valgkamp sagde, at de ville arbejde for at skaffe flere elbiler.
Det viser en gennemgang af kommunens bilparker og borgmestrenes udtalelser og valgprogrammer, som TV 2 Lorry har foretaget.
Et af de steder, hvor bilparken stort set er kulsort i dag, er i Gribskov Kommune. Op til valget i 2017 bejlede lokallisten nytgribskov med Anders Gerner Frost i spidsen alvorligt til borgmesterposten.
TV 2 Lorry har fundet en tidligere version af nytgribskovs hjemmeside, hvor valgprogrammet for kommunalvalget i 2017 fremgår.
Her står der, at partiet “arbejder for indkøb af klimavenlige biler, når kommunens biler løbende udskiftes.”
Anders Gerner Frost blev borgmester efter valget i 2017, og to år efter valget leasede kommunen 72 benzindrevne Citroën C3-personbiler i forbindelse med, at man hjemtog hjemmeplejen.
1,2 pct. af kommunens i alt 168 køretøjer var i juni 2021 grønne. Det viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.
Det mener Anders Gerner Frost dog ikke, at han har kunnet påvirke, selvom han har siddet som borgmester i perioden.
- Situationen er den, at det aldrig blev behandlet politisk. Det er en administrativ beslutning, siger Anders Gerner Frost til TV 2 Lorry om de 72 benzinbiler.
Han mener ikke, at han som borgmester kunne have gjort noget for at gøre hele eller dele af indkøbet mere grønt. Anders Gerner Frost pointerer desuden, at kommunen har besluttet at blive CO2-neutral i 2030, og at busserne nu skal køre på el.
- Så vi har et vanvittigt stort fokus på klimadagsordenen. Vi kommer også til at få flere elbiler i Gribskov, det kan jeg garantere - lige meget hvem der er borgmester den 1. januar, siger Anders Gerner Frost.
Ekspert ikke enig
Roger Buch, der er ekspert i kommunal forvaltning ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, giver ikke meget for Anders Gerner Frosts argumenter.
- Det er jo ikke rigtigt, at politikerne og borgmesteren ikke kan blande sig i det her.
- Hvis politikerne synes, embedsmændene er ved at træffe nogle dårlige beslutninger, så griber borgmesteren og politikerne bare ind og siger, ‘kære venner, vi er uenige i den vej’, og det kan man gøre, hvis der er flertal for det i kommunalbestyrelsen, siger Roger Buch.
TV 2 Lorry har givet Anders Gerner Frost mulighed for at kommentere Roger Buchs vurdering. Borgmesteren oplyser i et skriftligt svar:
"Som vi tidligere har fortalt, blev vi alene orienteret om, at der var indgået en kontrakt om leje af biler. Det var lige i starten af min borgmestertid, og i dag ville sådan en sag selvfølgelig komme op politisk."
Line Okholm, chef for strategi og HR i Gribskov Kommune, oplyste i oktober til sn.dk, at bilerne blev leaset i 2019.
Et spørgsmål om økonomi
Også i Halsnæs Kommune var borgmester Steffen Jensen (S) klar i mælet omkring elbiler i forbindelse med valget i 2017.
Efter at være tiltrådt som borgmester skrev han i en klumme i januar 2018 på tv2lorry.dk følgende om sine visioner som borgmester:
“En indsats for miljøet starter med en selv. Derfor skal vi også kigge kommunens eget energiforbrug efter. Kan vi på smarte måder spare på energien i de kommunale bygninger? Kan vi køre mere miljørigtigt?”
Halsnæs Kommune rådede ifølge De Danske Bilimportører over 148 køretøjer i juni 2021. Nul af dem var grønne. For omkring tre år siden indkøbte kommunen et par håndfulde hybridbiler, der ikke er grønne nok til at indgå i opgørelsen. Manglende midler gjorde det umuligt at købe mere grønt, oplyser Steffen Jensen i dag.
- Dengang har det også været et spørgsmål om økonomi. Så skal jeg jo skære på børn, unge eller ældre.
Spørgsmål: Hvad vil du sige til de borgere, der troede, at kommunens flåde nu ville være mere grøn?
- Jeg tror, borgerne går lige så meget op i, at vi har en ordentlig velfærd, end at vi handler på følelser i de her sager, siger Steffen Jensen.
Har ikke været en "first mover"
I Køge Kommune var borgmesterkandidat Marie Stærke (S) under valgkampen i 2017 inviteret til at prøvekøre en brintbil. Det var Brintbranchen, der stod for arrangementet, og den nuværende borgmester udtalte i den forbindelse til brintbiler.dk:
“Jeg er meget optaget af, at vi skal passe på miljøet også i kommunerne. Her er biler og busser, der ikke kører på fossile brændstoffer en helt rigtig vej at gå. Jeg synes, det var interessant at se og høre om brintbilen og de fordele, der følger med. Miljørigtige biler og busser skal helt sikkert på dagsordenen i Køge kommune.”
I dag er 0,7 pct. af Køge Kommunes 277 køretøjer ifølge tal fra De Danske Bilimportører at betegne som grønne.
I et skriftligt svar til TV 2 Lorry fra Marie Stærke (S) lyder det:
- Det er rigtigt, at Køge Kommune ikke har været en "first mover"-kommune, når det kommer til at omstille os til grøn trafik. Men allerede ved sidste udbud var vi faktisk opmærksomme på at tænke mere grønt, end vi hidtil havde gjort.
- Det er derfor, vi fik flere cykler og elcykler, hybrid- og mikrobiler. Løsninger som alle gav god mening i forhold til kommunens økonomi og serviceniveau på det tidspunkt. Nu når vores nuværende udbud udløber, er vi klar til at gå videre med det næste grønne skridt, for udviklingen har gjort det klart for os, at der er meget mere, som vi både kan og bør gøre, skriver Marie Stærke.
El-biler er nemt for kommunerne
I Rådet for Grøn Omstilling er seniorrådgiver for klima og transport, Jeppe Juul, skeptisk over for, at nogle kommuner ikke ejer en eneste grøn bil.
- Det er ikke voldsomt imponerede, hvor langt man er nået i nogle kommuner i forhold til, hvad der er lovet i forbindelse med sidste valg. Jeg har stor forståelse for at mange borgere i kommuner meget gerne vil have, at kommuner vælger elbiler og går forrest i omstillingen, siger Jeppe Juul.
Han mener, at elbiler er et område, hvor det er meget nemt for kommunerne at arbejde med den grønne omstilling.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.