
Udkast til talepapirer, strategioplæg og notater. Generering af billeder og illustrationer til præsentationer og sociale medier. Dokumentation af softwarekode, opsummering af offentlige høringssvar og inspiration til stillingsopslag.
Få måneder efter Aarhus Kommune opfordrede kommunens medarbejdere til at "give los med robotterne", står det klart, at der i vidt omfang er blevet eksperimenteret med de såkaldte generativ kunstig intelligens-værktøjer som for eksempel ChatGPT og Midjourney rundt om i kommunen.
Udviklingen og udbuddet af de nye værktøjer, der kan strukturere og skabe nyt indhold, er i hastig vækst, og spørger man professor ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet Jan Pries-Heje, kan kommunerne ikke komme i gang med at øve sig for tidligt.
Skab tryghed
Det kan være en udmærket tilgang til den nye teknologi at lade medarbejderne prøve værktøjerne af. Men fordi generativ AI udmærker sig ved at kunne løse opgaver, som kun mennesker indtil for nylig har kunnet udføre, må man regne med, at nogle bliver bange for at blive overflødige, mener Jan Pries-Heje.
Derfor er det først og fremmest vigtigt, at man ikke udlægger introduktionen af teknologien som en spareøvelse.
- Så skaber man frygt og stress hos medarbejderne, og så har man næsten spændt ben for sig selv, fordi ingen vil give det en ærlig chance. Så bliver det til en øvelse i at finde fejl, siger han.
Varm luft
Der er mange, der gerne vil tjene penge på generativ AI, og man bør være omhyggelig med at vælge leverandør.
- Der bliver solgt en masse varm luft, siger professor i statskundskab ved Københavns Universitet Rebecca Adler-Nissen, der forsker i digitale teknologier.
Og man skal ikke være blind for, hvem det er, der driver hypen, bemærker hun.
Abonnenter på Kommunen.dk kan læse hele artiklen her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.