
HJØRRING: Med det private plejefirma Kærkommen på vej mod konkurs i marts, stod Hjørring Kommune med et stort problem: 600 borgere ville komme til at stå uden pleje, fordi kommunen har udliciteret plejen til Kærkommen.
Det skulle der findes en løsning på, og Hjørring Kommune tog et alvorligt møde med Kærkommens ledelse, kort før firmaet gik konkurs, hvor kommunen blandt andet fik udleveret køreplaner, logistik mm. Desuden sagde kommunen ja til at overtage Kærkommens elever.
I dag er sagen med Kærkommens tidligere medarbejdere endt i Lønmodtagernes Garantifond, LG. Men Hjørring Kommune er fanget i konkursen på den måde, at kommunen risikerer at skulle betale løn og pension bagudrettet til Kærkommens tidligere medarbejdere, hvis LG i konkursboet vurderer, at der er sket en virksomhedsoverdragelse.
Fordi kommunen havde det nævnte møde med Kærkommens ledelse lige inden konkursen, og fordi kommunen har overtaget Kærkommens elever, skal kurator og LG vurdere, om det kan kaldes en virksomhedsoverdragelse. Hvis kommunen skal betale løn, feriepenge og pension bagudrettet, kan det komme til at koste kommunen og dermed skatteborgerne et tocifret millionbeløb, vurderer borgmester Arne Boelt (S).
- Det har jo fuldstændig uoverskuelige konsekvenser, hvis vi kommer til at hænge på det økonomiske ansvar efter konkursen. Det er skudt helt ved siden af, og det kan vi ikke acceptere. Det vil betyde en bombe under privat udlicitering, hvis vi ender med at stå med ansvaret, når en privat udbyder går konkurs, mener Arne Boelt.
Livsvigtige opgaver
Midt i dette kaos omkring Kærkommens konkurs stod kommunen med et akut problem:
- Vi stod jo med livsvigtige opgaver, der skulle løses, så vi skulle finde en løsning hurtigt.
Vi måtte hyre personale til at klare opgaverne, og det har indtil videre kostet os op mod fire mio. kr. Vi har også kommunal hjemmepleje, og dem måtte vi trække på og få dem til at klemme ballerne sammen for at de 600 borgere kunne få hjælp. Det betød overarbejde, også i weekenden, og vi ansatte 35 medarbejdere midlertidigt for at klare dette. Alt sammen fordi vi er ansvarlige, pointerer Arne Boelt.
- Hvis vi ikke havde gjort noget som helst, var vi måske ikke havnet i denne situation, men så uansvarlige er vi altså ikke. Nej, vi har handlet efter sund fornuft, og vi har fået det op at køre med vore egne medarbejdere samt fået nogle nye ind, siger Arne Boelt.
KL og Folketinget må på banen
Han er fortørnet over, at sagen kan ende med at straffe kommunen for noget, Folketinget har vedtaget, at de skal gøre.
- Frit valg koster penge. Folketinget har besluttet, at vi skal udlicitere. Det er lov. Men så skal de altså også se på, at det er levende mennesker, vi har med at gøre. Når dette sker, så bør der være regler, der hjælper os, og vi har et stort problem her. De har jo pålagt os at gøre det, og det kan i værste fald ende med at koste os rigtig mange penge, siger han.
Arne Boelt synes det er en rigtig skidt sag, og han bryder sig ikke om, at dette sker i Danmark. Han opfordrer KL og landspolitikerne til at se på det principielle i sagen.
- Ved udliciteringer må vi på forhånd kræve økonomiske garantier for driften, hvis det private firma går konkurs, siger Arne Boelt.
Håb om afgørelse i LG i denne måned
Maria Würtz er kundechef i Lønmodtagernes Garantifond (LG). Hun pointerer, at LG ikke har truffet en afgørelse i sagen om, hvorvidt det er en virksomhedsoverdragelse eller ej.
- Kurator er i fuld gang med sagen, og vi har daglig kontakt. Der er otte kommuner involveret i denne sag, og vi kigger på, hvad der er foregået. Kurator skal have samtaler med alle de berørte kommuner, også Hjørring, og vi håber på en afgørelse i denne måned, forhåbentligt, siger Maria Würtz.
Kærkommen har ifølge sin hjemmeside, der stadig er online, næsten 20 års erfaring med at levere pleje, omsorg og praktisk hjælp til flere end 4.000 borgere i en lang række kommuner. Fortrinsvis i hovedstadsområdet, men også i Nordjylland, hvor firmaet betjente omkring 1.500 kunder. Heriblandt 600 i Hjørring Kommune.
De lønmodtagerne i Kærkommen, der arbejdede i Nordjylland, har ikke fået penge endnu, fortæller Maria Würtz.
- Vi har jo pligt til at undersøge sagen, og det handler om forløbet op til og umiddelbart efter konkursen. Vi har fået ca. 400 anmeldelser fra lønmodtagere fra Kærkommen, men vi formoder, at der må være flere derude, siger hun.
Af de 400 anmeldelser er 44 sager afsluttet fra LG's side. Hun understreger, at der er tvivl om, hvorvidt det er en virksomhedsoverdragelse eller ej, der er sket.
- Vi er primært til for at hjælpe lønmodtagerne, men hvad definerer en virksomhedsoverdragelse? Ja det har vi spurgt vore jurister om, og der er mange forhold, der spiller ind, blandt andet hvor mange opgaver og hvor mange medarbejdere, der er overgået til den nye arbejdsgiver. Der vil blive truffet en afgørelse i forhold til hver enkelt kommune, der har benyttet Kærkommen, og sagen kan derfor ende forskelligt, afhængig af, hvilke kommuner vi kigger på, siger Maria Würtz.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.