
Mandag underskrev regionsrådsformand i Regions Sjælland, Heino Knudsen (S), og bestyrelsesformand i Femern Belt Development samt borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), en medlemsaftale, der indlemmer Region Sjælland i Femern Belt Development.
Fonden Femern Belt Development arbejder mod at flest mulige arbejdspladser og vækst kommer området til gavn i forbindelse med etableringen af Femern-forbindelsen. Region Sjælland bidrager med aftalen årligt med en mio. kr. frem til 2023.
Et at de fokuspunkter, som fonden har, er at sikre at den tunnelelementfabrik, der bliver etableret i Rydbyhavn bliver bevaret.
- Femern-projektet trækker en masse virksomheder til området frem mod 2029. Noget af det, vi vil arbejde for, er at sikre, at tunnelelementfabrikken på Sydlolland bliver permanent. Den store fabrik, som vi får hernede, kan man lige så godt bruge til at bygge de store infrastrukturprojekter, som skal bygges i de kommende år: en københavnsk havnetunnel og en Kattegatforbindelse, siger Holger Schou Rasmussen.
Regeringen vil også beholde fabrik
Tanken om at genbruge fabrikken i forbindelse med andre store infrastrukturprojekter bringer regeringen også i spil i sit udspil til den kommende infrastrukturplan 'Danmark fremad'. Her kommer regeringen med sit bud på investeringer i dansk infrastruktur frem mod 2035. I forslaget lyder det blandt andet:
- Regeringen ønsker, at nye infrastrukturprojekter gennemføres, så der skabes maksimalt udbytte for samfundet, og at eksisterende produktionskapacitet tænkes sammen med fremtidige infrastrukturprojekter.
- Derfor vil regeringen arbejde aktivt for at bevare den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.
I regeringens plan fremgår der desuden en tro på, at fastholdelsen af tunnelelementfabrikken vil kunne gøre kommende infrastrukturprojekter billigere, da der i så fald ikke ville skulle etableres nye produktionsfaciliteter til projekterne.
Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr.. Den 18 km lange tunnel skal være klar til brug i 2029.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.