Udbudsmaterialet til de to færgeruter Ballen-Kalundborg (Samsø-Sjælland) og Bøjden-Fynshav (Als-Fyn) er for nylig blevet offentliggjort, og vil færgeselskaberne have fingrene i opgaven, der har en estimeret værdi af hhv. 600 mio. kr. og 550 mio. kr. for ti år lange kontrakter, skal de have den grønne kasket på. Emissioner bliver således vægtet højt i begge udbud. For Samsøfærgen lyder vægtningen af emissioner (udledninger) på 90 pct., mens det for færgen mellem Als og Fyn vægter 60 pct., mens pris i begge tilfælde vægtes 0. Det fremgår af udbudsbekendtgørelsen .
- Regeringen arbejder på alle fronter målrettet med at reducere vores CO2-udslip. Derfor har der allerede i forberedelsen af udbudsprocesser været fokus på den grønne omstilling. Det gælder også for vores regionale færgeruter, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.
Oprindeligt skulle udbudsmaterialet for de to færgeruter have været sendt ud i slutning af 2021, men på grund af behov for mere tid til at udarbejde udbudsmaterialet for netop at sikre den bedste løsning i forhold til den grønne omstilling af ruterne blev det udskudt, men nu er ventetiden altså forbi. Begge de nuværende færgekontrakter udløber i 2024. Sidste frist på at byde på færgedriften er 15. august.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.