ROSKILDE: En kodefejl i en dataudvekslingsløsning, der ikke har været i brug i mindst fire år, er årsagen til at Roskilde Kommune som den eneste kunde ikke kunne få sine data genskabt efter et nedbrud hos KMD. Ved nedbruddet mistede kommunen 82.532 filer.
Kodefejlen kom ind i systemet i forbindelse med en mulighed for at udveksle data med et andet it-system. Et ønske Roskilde Kommune havde i 2021, men opgav efter halvandet år. Den indlagte løsning indklusiv kodefejl kørte imidlertid upåagtet videre.
Kodefejlen betød, at backup-løsningen under test fremstod som om den virkede, selvom der i ikke blev kopieret nogen faktiske data. Et dobbelttjek, hvor man som kontrol udfører en faktisk genskabelse af data fra backuppen, udføres ved stikprøver, og det har Roskilde Kommunes backup ikke været udtaget til.
mk
Læs hele historien inklusiv tekniske detaljer hos Version2.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.