
AARHUS / ODENSE: Utilfredse letbanekunder på stribe ringede Midttrafiks kundecenter ned i 2019, og Midttrafiks personale har brugt langt flere mandetimer end beregnet på Aarhus Letbane - på grund af rækken af problemer. Nu kræver trafikselskabet kompensation, skriver Århus Stiftstidende.
Da Grenaabanen åbnede, firedobledes antallet af kundehenvendelser til Midttrafik. Midttrafik havde således sat tre en halv medarbejder til at beskæftige sig med letbanen, men det var ikke nok. Trafikselskabet måtte også bruge ekstra kræfter på en række andre opgaver og har nu fået bestyrelsesformanden for Midttrafik, tidligere Syddjurs-borgmester Claus Wistoft (V), til at meddele Aarhus Letbane, at han fremover agter at sende en regning.
Han har bedt Midttrafiks administration om at opgøre løbende, hvor mange ressourcer trafikselskabets medarbejdere bruger på letbanen den kommende tid. Derefter er det planen, at Midttrafik to gange om året vil opkræve pengene hos Aarhus Letbane. Men den regning har Aarhus Letbane ikke lige tænkt sig at betale, forklarer letbanens direktør, Michael Borre. Han mener, Midttrafiks økonomi skal håndteres andetsteds, for eksempel hos Letbanens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, skriver Michael Borre til avisen.
Under alle omstændigheder kommer skatteyderne til at betale, da både Midttrafik og letbanen er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Voldgiftssag rykker nærmere i Odense
I Odense har letbaneproblemerne en anden karakter - her ligger anlægsarbejdet fortsat stille på grund af en konflikt mellem Odense Letbane og entreprenøren Barslund, og en løsning er ikke just tæt på.
Adm. direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær vil ikke afvise, at den økonomiske tvist mellem Odense Letbane og Barslund A/S kan ende i en voldgiftssag, hvis parterne ikke når til enighed senere på ugen, skriver Fyens Stiftstidende. I over en måned har entreprenøren Barslund valgt at nedlægge arbejdet med fortove, cykelstier og veje på letbanestrækningen mellem Odense Stadion og Odense Banegård Center.
Ifølge direktøren er det ikke usædvanligt med denne type økonomiske uoverensstemmelser i forbindelse med større anlægsarbejder.
- Det er helt naturligt, særligt når entreprisen er ved at nå sin afslutning. Men det er selvfølgelig et drastisk skridt at nedlægge arbejdet og drøntrælst for de naboer, der skal gå og se på, at det ligger stille hen. Men det er noget, vi skal tale med Barslund om, det er ikke en drøftelse, vi skal have i offentligheden, siger Mogens Hagelskær og fastholder, at konflikten mellem Odense Letbane og Barslund A/S ikke får indflydelse på, at letbanen skal åbne i efteråret 2021:
- Der er tale om små entrepriser, der ligger på siden af letbanen. Så projektet overordnet bliver på ingen måde påvirket af det, lyder det fra direktøren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.