
Fredag er det første af 34 metrotog sendt afsted med lastbil til Alstom i Rotterdam for at blive moderniseret. Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.
- Arbejdet, vi nu skal i gang med, er et godt eksempel på, at man ved hjælp af den rigtige teknologi kan modernisere ældre tog og give følelsen af så-god-som-ny fremfor blot at erstatte dem med nye tog, siger Jörg Nikutta, Managing Director i Alstom Danmark, i meddelelsen.
Det sker ved at skifte enkelte elementer i metrotoget ud fremfor at skifte hele togsættet, som strækker sig over 39 meter med en bredde på 2,65 meter. Der vil under moderniseringen blive sat nye tog ind, så det ikke påvirker driften.
Togene har til sammen kørt mere end 95 millioner kilometer og er første generation af den førerløse metro i København. Nu vil inventaret blive opfrisket med blandt andet maling af paneler, nye gulve og udskiftning af døre. Og undervognen får også en tur.
Forlænger levetid
Renoveringen af togene skal stå på de næste tre år. Den skal sikre Metroens drift og kommer til at forlænge togenes levetid til 2035. Oprindeligt var planen, at togene skulle skiftes ud allerede i 2025.
- Dermed sætter vi et klimaaftryk fra nyindkøb af tog tre gange hvert 100 år i stedet for fire gange, skriver Metroselskabet.
- Moderniseringen er en markant mere klimavenlig løsning end alternativet.
Det var ved valget af leverandør et krav, at selskabet havde en "ordentlig" miljøpolitik, når det kom til sortering og korrekt bortskaffelse af spildprodukter, lyder det i pressemeddelelsen. Alstom står for en tredjedel af alle moderniseringer af togsystemer verden over.
Kontrakten, som Metroselskabet har underskrevet med Alstom, har en samlet værdi af 30 mio. Euro. Det franske firma vandt opgaven efter et udbud, der blev afgjort tidligere i år.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.