Transportminister Hans Christian Schmidt (V) kræver en grundig redegørelse fra DSB om en sag, hvor kunders private oplysninger ifølge DSB ved en fejl er sendt til fremmede, oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.
Ifølge DSB er over 10.000 DSB-kunder ved en fejl blevet udsat for, at personoplysninger, de har givet til DSB Plus, er sendt til andre, skriver ministeriet. DSB Plus er ifølge ministeriet et produkt, hvor kunderne bliver opfordret til at give oplysninger om deres rejsemønstre. Til gengæld får kunderne fordele som for eksempel information om togdriften og kiosk-rabatter. Hans Christian Schmidt er 'meget forundret' over først at have hørt om sagen 'her til morgen' og kræver handling fra DSB i sagen.
- Når DSB laver sådan et produkt, er det selvfølgelig ekstremt vigtigt, at DSB og DSB's samarbejdspartnere formår at holde de data, de får om deres kunder, tæt til kroppen. Det skal være sikkert at bruge DSB's produkter. DSB skal selvfølgelig orientere os om, hvad der helt præcist er sket, og - endnu vigtigere - sætte alle kræfter ind på at forhindre, at det eller noget lignende sker igen. Hvordan DSB vil sikre det, skal DSB levere svar på i den redegørelse, de sender til mig, siger Hans Christian Schmidt.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.