KØBENHAVN: Købehavns Kommune udsendte fredag en pressemeddelelse om, at Nemlig.coms moderselskab Intervare A/S havde indtil 3. september til at bringe arbejdsforholdene for chauffører, som leverer varer til liciterede borgere i kommunen, i orden.
Alternativt ville kommunen overveje flere sanktioner overfor selskabet. Det kunne være form af bod, tilbageholdelse af vederlag eller i yderste konsekvens ophævelse af kontrakten.
Påstandene om dårlige arbejdsforhold bygger kommunen på, at kommunens team mod social dumping i løbet af sommeren har gennemført interviews med de seks chauffører, der betjener kommunen, og har gennemført heldags kontrolbesøg i samtlige varebiler for at indsamle data om chaufførernes arbejdsforhold. Her mener man, at have beviser for blandt andet manglende betaling af løn og ferie.
Dermed bryder Intervare Københavns Kommunes arbejdsklausul, der stiller krav om, at alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.
Selvstændige erhvervsdrivende eller ej?
Intervare forsvarer sig med, at chaufførerne er selvstændige erhvervsdrivende, og dermed ikke falder under arbejdsklausulen. Det har eksempelvis Frederiksberg Kommune tidligere konkluderet, oplyser selskabet.
- Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner - er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse, siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.
Intervare forsvarer sig ligeledes med, at Frederikberg Kommune ligeledes kom frem til at chaufføerne ikke er dårligere stillet, end hvad overenskomstniveauet på området tilsiger.
- Der er orden i arbejdsforholdene for de selvstændige transportfirmaer, inkl. aflønningsforholdene. De transportfirmaer, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække vognmandens løn ved en arbejdsuge på ca. 45 timer, hvorfor de er sikret en god betaling for det stykke arbejde, de udfører. En betaling, der i øvrigt er højere, end hvis de havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomst, siger Mikkel Pilemand.
Langer ud mod beskyldninger: Det er uhørt
Generelt søger Intervare ingen forsoning med Københavns Kommune, og sandsynligheden for at selskabet og kommunen finder fælles fodslag med hinanden inden Københavns deadline 3. september, synes usandsynligt. Således langer Mikkel Pilemand hård ud mod hovedstadskommunen.
- Det er uhørt og i strid med de faktiske forhold, at København Kommune skriver, at ’chaufførerne bl.a. er blevet snydt for løn, ferie og ret til fravær under sygdom.’ Vi oplever, at Københavns Kommune udsender pressemeddelelser i denne sag med forkerte konklusioner, som vi end ikke får mulighed for at kommentere på, inden de bliver sendt ud. Dette viser, hvor politisk denne sag desværre er, siger Mikkel Pilemand.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.