Postnord var milevidt fra en vinde udbuddet om opgaven med håndtering af blindepost, da den som følge af den nye postlov blev udbudt i sommer. Det statsejede selskab, som tidligere stod for opgaven som en del af befordringspligten, tilbød at udføre opgaven for 38,5 mio. kr. årligt, mens DAO, som endte med at vinde udbuddet, tilbød at løse opgaven for 13,7 mio. kr. om året. Det skriver Altinget, som har fået aktindsigt i de to bud, der blev givet på opgaven.
Det høje bud kan ifølge professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, som har indsigt i Postnord, være et udtryk for, at Postnord ikke var reelt interesseret i opgaven. Postnords strategi fokuserer i dag mere på pakker end breve, men selskabet afviser dog at være kommet med et pligtbud på opgaven.
”Vi deltager naturligvis i udbud med en ambition om at vinde udbuddet. Men det er klart, at det skal være rentabelt for os at løse en opgave – vi er også en forretning, der skal køre rundt, og det kræver, at vi tjener penge på de produkter og ydelser, vi har,” tilkendegiver Andreas Brethvad, der er direktør for kommunikation og public affairs i PostNord, i et skriftligt svar.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.