
2024 blev et historisk år for elbilerne, for her blev der for første gang solgt flere nye af dem end benzin- og dieselbiler på det danske marked. Det bør give anledning til afgiftsstigninger.
Det mener i hvert fald Lars Gårn Hansen, miljøøkonomisk vismand og professor i fødevare- og ressourceøkonomi på Københavns Universitet. Han har over for Altinget betegnet det som "muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler".
Ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S) kan det dog ingenlunde komme på tale endnu. Der er en god udvikling i gang, hvad angår salget af elbiler, mener han. Og der bør ikke gribes utidigt ind med højere afgifter nu.
- Vi skal huske, at det stadig kun er omkring 11 procent af bilerne på de danske veje, der er rene elbiler. Vi har en interesse i, at det bliver større de kommende år. Nu er der kommet en positiv udvikling de seneste par år, hvor flere har fået øjnene op for elbiler og også råd til det. Den udvikling vil vi gerne holde fast i, siger han.
Som det ser ud nu, står afgifterne på elbiler til at stige med otte procentpoint hvert år fra 2026-2030.
Vil invitere til forhandlinger
Men i december sagde Rasmus Stoklund til Ritzau, at han vil invitere Folketingets partier til forhandlinger om afgifterne. Og det er også meldingen nu. Det skal ikke trække i langdrag, påpeger Stoklund, og håbet er, at der over forår og sommer kan opnås enighed i Folketinget, så borgerne kan få svar på, hvad der kommer til at ske.
- Lige nu er jeg med embedsværket ved at lægge sidste hånd på de materialer, der skal danne grundlag for forhandlinger, siger han.
Hos De Konservative er politisk ordfører og skatteordfører Frederik Bloch Münster helt uenig i, at afgifterne skal øges hurtigere. Registreringsafgiften på nulemissionsbiler skal faktisk tværtom helt væk, mener han.
- Det er en uhensigtsmæssig skat at have på værdien af bilens anskaffelsespris. Det siger intet om de omkostninger for samfundet, som bilen påfører, siger Frederik Bloch Münster.
Den hidtidige lave afgift på elbilen er, mener den konservative politiker, "nøglen til, at det er gået så godt med salget". Hvad der skal træde i stedet for registreringsafgiften, er Bloch Münster ikke konkret om:
- Vi er egentlig åbne for det meste. Vi ønsker bare at komme væk fra en afgiftsmodel, hvor der er bilens værdi, der er udslagsgivende, og hvor procentsatserne er så høje, som vi ser i registreringsafgiften.
SF udtaler sig lidt mere henholdende. Transportordfører Mads Olsen er åben for at se på, om de store og dyre elbiler skal have ændret afgiften nu.
Men for de mindre elbiler skal afgiften fastholdes:
- Vi venter stadig på et udspil fra regeringen. Men det er klart, at vi ønsker, at man omstiller bilparken, så det sker socialt retfærdigt, siger han.
Venstre vil ikke fremrykke afgiftsstigninger
Hos Socialdemokratiets regeringskolleger i Venstre er holdningen, at der ingen grund er til at rykke afgiftsstigningerne frem.
Preben Bang Henriksen, partiets skatteordfører, erklærer sig i en sms til Ritzau glad for, at elbilerne fylder mere i det samlede bilsalg i Danmark. Det vidner om, mener Bang Henriksen, at danskerne er klar til at "omfavne en grønnere fremtid", og at omstillingen til bæredygtige transportformer er godt på vej:
- Både branchen og forbrugerne efterspørger tryghed om afgiftsniveauet, og derfor ser vi på nuværende tidspunkt ikke behov for at drøfte afgiftsændringer, skriver han i sms'en.
Det er et politisk mål, at der skal være en million elbiler på de danske veje i 2030. Målet stammer fra en aftale indgået af den daværende S-regering med De Radikale, SF og Enhedslisten i 2020.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.