KØBENHAVN: Der kan spares 600 mio. kr. på det offentlige budget, hvis vi går over til digital kommunikation i stedet for at bruge gammeldags post eller for eksempel personligt fremmøde på rådhuset. Men en ny rapport viser, at hver tredje i aldersgruppen 18 til 35 år har svært ved at orientere sig i det offentliges tilbud om digital selvbetjening, når de for eksempel skal søge boligstøtte. Det skriver DR Nyheder.
- Vi tror, at de unge har nemt ved det, fordi de er mest på nettet. Men de er mere på de sociale medier, bruger mobiltelefoner og andre mobile devices. De er ikke som de lidt ældre, der sætter sig ved pc'en derhjemme og klarer forretninger med banken og det offentlige. De unge ordner tingene, mens de er på farten, siger Ejvind Jørgensen, direktør i Rambøll.
Han står sammen med Dansk IT bag rapporten 'IT i praksis 2012', som generelt viser stigende opbakning blandt danskerne til at benytte det offentliges elektroniske selvbetjeningsløsninger. Ejvind Jørgensen opfordrer det offentlige til at tilrettelægge målrettede kampagner for at få de unge med, ellers risikerer vi at tabe nogle af dem.
bi
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.