DSBs nye tog udgør kun knap en tredjedel af prisen, på den aftale selskabet har indgået med Alstom, der skal levere togene. Resten af kontrakten på cirka 20 mia. kr. er en vedligeholdelsesaftale på 30 år, skriver Ing.dk.
Ifølge mediet står de 100 togsæt i en pris på seks-syv mia. kr., hvis de er blevet købt til nogenlunde samme pris, som det togselskab Nederlandse Spoorwegen gav for Alstoms Coradia-el-tog i 2016. For Folketingets partier var det et krav, at leverandøren også skulle stå for vedligeholdelse af togene, for at undgå en ny IC4-skandale.
Det er ikke udspecificeret af hverken DSB eller Alstom, hvor meget af kontrakten på 20 mia. kr., der er vedligehold. Ing.dk har dog fået indsigt i dele af Alstoms tilbud, der vedrører vedligeholdelse. I tilbuddet oplyses det, at 600 medarbejdere i 2025 vil være klar til at vedligeholde togene på fem depoter, to værksteder og et centralt servicecenter. Det svarer til udgifter på en halv mia. kr. årligt.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.