
Vejdirektoratet må endnu en gang genudbyde snerydning og saltning af de danske kørebaner den såkaldte vintertjeneste.
Tidligere på året annullerede direktoratet udbuddet som følge af kritik fra bl.a. brancheorganisation for den danske vejgodstransport ITD. Kritikken lød på, at betingelserne i udbuddet pressede vognmænd til at bryde reglerne for bl.a. arbejdstid for chauffører, hvis de vil gøre sig forhåbning om at vinde udbuddet.
I det nye udbud, der blev afsluttet for nyligt, at der tilsvarende problemer, hvilket har udmundet i, at der ikke er blevet budt ind på alle de kontrater, der var i spil, ligesom er budgettet for opgaven klart over overskredet.
Konkret modtog Vejdirektoratet tilbud på 63 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt omkring i landet fordelt på i alt 23 tilbudsgivere. Desuden lød direktoratets overslag på opgaven på i alt 35,7 mio. kr. per år, hvilket er baseret på et gennemsnit af forbruget for de tre forudgående sæsoner. De indkomne tilbud løb op i i alt 100,2 mio. kr per år.
- Vi har haft en tæt dialog med branchen om, hvordan vi i Vejdirektoratet kan skrue et udbud sammen, som vognmændene kan se sig selv i. Vi kigger blandt andet på beredskabsperioder, responstider, varsling og andre tiltag, som skaber mere fleksibilitet for vognmændene. Vi ser på rigtig meget i forhold til situationen her og nu, men også i relation til de kommende sæsoner, siger Michael Kirkfeldt, der er drifts- og teknikdirektør i Vejdirektoratet.
Kortere beredskabsperioder
Vejdirektoratet oplyser, at man gennem dialogen er kommet fram til, at der en række faktorer, som kan have haft indvirkning på de høje tilbud og de manglende tilbud på en række ruter.
Det drejer sig blandt andet om de generelt stigende omkostninger i samfundet, mangel på arbejdskraft i transportbranchen og altså lige som ved seneste annullerede udbud usikkerhed angående arbejdstidsregler for chauffører.
Det fører til en række konkrete ændrer i det kommende udbud. Vejdirektoratet vil blandt andet ændre beredskabsperioden, hvor vognmændene skal stå klar til eksempelvis at rykke ud fra den 1. til den 15. oktober. Perioden går fortsat frem til den 30. april i
Saltberedskabet, hvor vognmændene skal stå klar til at rykke ud for at salte kørebanerne, rykker ligeledes fra den 1. oktober til den 15. oktober, mens sneberedskabet reduceres fra den 1. november til den 15. november og fra den 15. april til den 30. marts i begyndelsen af det nye år.
Ændringen af beredskabsperioden sker ud fra en gennemgang og vurdering af historisk data om vintrene fra 2015 til og med foråret 2022.
- Vi har haft møder med en række entreprenører, som i forvejen har god erfaring med vintertjeneste, for at få afdækket, hvad der ligger bag de manglende bud og deres tanker om årsager til de høje bud. Det er guld værd for os, for det er input, som vi kan arbejde videre med, så vi, når vi genudbyder vintertjenesten, rammer mere præcist i forhold til de udfordringer, branchen står med, siger Michael Kirkfeldt.
Det er Vejdirektoratets forventning, at udbuddet for vintertjeneste vil blive genudbudt omkring midten af juli måned med frist for bud en måned efter.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.