Den offentlige sektors evaluering af nye løsninger lader meget tilbage at ønske. Således bliver kun fire ud af 10 offentlige innovationer evalueret. Heraf er en fjerdedel udelukkende baseret på egne faglige vurderinger hos dem, der har udviklet løsningen.
Det viser nye tal fra Innovationsbarometeret – den nationale statistik over offentlig innovation, som Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) udarbejder sammen med Danmarks Statistik.
Tallene bekymrer i CO-PI, der frygter at Danmark går glip af brugbar viden om løsningernes værdi – og spredningen af de gode løsninger bliver sværere.
- I et så modent innovationsland som Danmark er det simpelthen ikke godt nok, at det stadig halter så meget med evaluering. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale i at lave ikke kun flere, men også bedre evalueringer af innovation. Ellers går vi glip af værdifuld viden og svækker grundlaget for deling og genbrug på tværs af den offentlige sektor, siger Lene Krogh Jeppesen, chefkonsulent i CO-PI, i en pressemeddelelse.
Heller ikke innovation skabt i offentlig-privat samarbejde bliver bedømt tilfredsstillende, mener chefkonsulenten.
- Man skulle tro, at innovation skabt i samarbejder mellem offentlig og privat sektor havde en højere evalueringsrate, fordi begge må have en interesse i at dokumentere værdien af innovationen og innovationsarbejdet. Men sådan ser det ikke ud, siger Lene Krogh Jeppsen.
Innovationsbarometeret påpeger desuden at evalueringer som udelukkende er baseret på egne faglige vurderinger – frem for undersøgelser blandt fx medarbejdere, borgere og virksomheder – stort set ikke bedre end slet ikke at lave en evaluering. Derfor mener CO-PI, at der er behov at lave flere og bedre evalueringer.
- Vi har længere turneret med budskabet om, at når vi evaluerer, skal vi altså også bevæge os ud og få data fra de borgere, virksomheder, samarbejdspartnere og medarbejdere, der er berørt af den nye løsning, vi har implementeret. Det er altså ikke så farligt, og man bliver gevaldigt klogere af at undersøge værdien af innovationen blandt andre, siger Lene Krogh Jeppesen.
Fem facts om evaluering af offentlig innovation:
1. Fire ud af 10 (39 pct.) af de offentlige innovationer er evalueret.
2. Innovationer evalueres oftest, når de er den første af sin slags.
3. En fjerdedel af evalueringer (28 pct.) baserer sig udelukkende på arbejdspladsens egne faglige vurderinger.
4. Formålet med evaluering er oftest læring til forbedring af indsatsen (80 pct.)
5. Evaluerede innovationer forsøges oftere delt med andre.
Kilde: CO-PI rappoten: Find værdien, styrk fortællingen – evaluering af offentlig innovation
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.